دستگاه ویپ و جویس

جویس ویپ چیست ؟ معرفی انواع مایع ویپ و سیگار الکترونیکی

انتخابی هوشمندانه‌ با شناخت بیشتر جویس ویپ

جویس ویپ چیست ؟ برای شروع باید به این موضوع اشاره کنیم که ای لیکویید، ایجوس و جویس ویپ همگی به یک مایعی اشاره دارند که بر روی دستگاه ویپ قرار می‌گیرد. ویپ جویس مایعی محسوب می‌شود که با قرار گرفتن در دستگاه ویپ تبدیل به بخار می‌شود. اما ایجوس‌های مختلفی در بازار موجود است و هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارند. در اینجا سعی مي‌کنیم نگاهی جامع به جویس ویپ و مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها بپردازیم.

انتخاب هوشمندانه‌تر با شناخت بیشتر از جویس ویپ

دنیای ویپ طی مدت زمانی نه چندان طولانی راه درازی را در پیش گرفته است. در ابتدا، ایجوس‌ها به وسیله‌ی کارتریج یکبار مصرف بر روی سیگارهای الکترونیکی قرار می‌گرفتند. با روی کار آمدن مادهای ویپ و همچنین مخزن‌های قدرت‌مند آن‌ها، ایجوس خود به تنهایی تبدیل به صنعتی پیشرفته شد. هم اکنون و تنها در کشور آمریکا بیش از 100 برند متفاوت جویس ویپ وجود دارد. شاید تمامی این برندها از کیفیت بالایی برخوردار نباشد به همین دلیل وب‌سایت نشت آپ سعی کرده تا ایجوس‌های تهیه شده را با بالاترین کیفیت ممکن در اختیار کاربران قرار دهد.

جویس ویپ باید تحت شرایط خاص و در آزمایشگاه‌های پیشرفته به تولید برسد. ترکیب مواد اولیه‌ی ایجوس به تمرین و حرفه‌ای خاص در دنیای شیمی نیازمند است. بسیاری از مواد اولیه‌ی به کار گرفته شده در این نوع مایعات در غذاهای روزمره‌ی ما نیز یافت می‌شوند. در ابتدا نگاهی به جویس ویپ و مواد تشکیل دهنده‌ی آن می‌پردازیم:

جویس ویپ چیست و چه موادی آن را تشکیل می‌دهد؟

جویس ویپ از دو ماده‌ی بسیار مهم و حیاتی تشکیل می‌شود. یکی از آن‌ها گلیسیرین گیاهی (VG) بوده و دیگری پروپیلن گلیکول نام دارد. از دیگر مواد تشکیل دهنده‌ی جویس می‌توان به نیکوتین و طعم دهنده‌ اشاره کرد. این دو ماده تقریبا 8 تا 10 درصد از هر جویس را تشکیل می‌دهند و مواد اصلی ایجوس را همان دو ماده‌ی VG و PG تشکیل می‌دهند.

  • گلیسیرین گیاهی VG
  • پروپیلن گلیکول PG
  • نیکوتین
  • طعم دهنده

جویس ویپ چیست و چه موادی آن را تشکیل می‌دهد؟

همان‌طور که پیش از این نیز اشاره کردیم، سه ماده از چهار ماده‌ی تشکیل دهنده‌ی جویس ویپ را می‌توان در غذای روزمره‌ی ما نظیر شکلات‌ها و کیک‌ها پختنی پیدا کرد. اما نیکوتین استفاده شده در ایجوس نیز تفاوت زیادی با نیکوتین سیگار دارد. نیکوتین به کار گرفته شده در این نوع مایعات به صورت دارویی بوده و از گیاهان تنباکو استخراج می‌شود. از آن‌جایی که نیکوتین جویس ویپ از طریق برگ‌های تنباکو استخراج می‌شود، سازمان بهداشت جهانی دستگاه ویپ را جزو محصولات تنباکویی دسته بندی کرده است.

نگاهی جزئي‌تر به مواد تشکیل دهنده‌ی جویس ویپ:

پروپیلن گلیکول:

پروپیلن گلیکول که به اختصار از آن به عنوان PG یاد می‌شود ماده‌ای طبیعی بوده که طی یک قرن اخیر در محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده را می‌توان در محصولاتی نظیر شامپو، خمیر دندان و بسیاری از داروهای درمانی پیدا کرد. اگر هر شب دندان خود را مسواک می‌زنید یا موهای خود را شستشو می‌دهید، پس احتمالا هر روز از PG استفاده می‌کنید. پس به نظر می‌رسد با ماده‌ای امن و سالم طرف هستیم که هر روز به طریقی مورد استقاده‌ی ما قرار می‌گیرد.

طی سال‌های اخیر تحقیقات ویژه‌ای بر روی پروپیلن گلیکول صورت گرفته و سازمان پیشگیری و درمان بیماری‌ها موسوم به CDC اعلام کرده که هیچ گونه خطری توسط این ماده در دراز مدت برای افراد به وجود نمی‌آید. با این حال، شاید یکی از نکات منفی پروپیلن گلیکول را بتوان به جذب آب بیش از اندازه‌ی آن اشاره کرد. به همین علت است که پس از مدتی استفاده از جویس ویپ احتمال خشک شدن دهان وجود دارد که طبیعتا با نوشیدن آب می‌توان این مشکل را کاملا برطرف کرد.

نگاهی جزئي‌تر به مواد تشکیل دهنده‌ی جویس ویپ:

جویس‌‌های ویپ عرضه شده در اوایل مقدار پروپیلن گلیکول 90 درصدی را با خود حمل می‌کردند. همین مساله باعث شد تا بسیاری از کاربران از زنندگی بیش از حد گلو ناراضی باشند. از سویی دیگر، خشکی دهان نیز یکی دیگر از مشکلات به وجود آمده بود که امروزه این مشکل تا حد زیادی برطرف شده است. در دنیای جویس ویپ امروزی همچنان از پروپیلن گلیکول استفاده می‌شود اما این مقدار تا حد زیادی کاهش یافته و در اکثر ایجوس‌ها به مقادیری نظیر 30 یا 50 درصد رسیده است. تمامی پروپیلن گلیکول‌های استفاده شده در ایجوس توسط گلیسیرین گیاهی کنترل می‌شود که در اینجا به توضیح این ماده نیز  می‌پردازیم.

گلیسیرین گیاهی:

گلیسیرین گیاهی نیز یکی دیگر از موادی است که در جویس ویپ به کار گرفته می‌شود و از برگ درخت نخل استخراج می‌شود. راه‌های دیگری برای استخراج این ماده نیز وجود دارد اما اکثر شرکت‌ها هب شکل طبیعی و از طریق برگ نخل به استخراج گلیسیرین گیاهی می‌پردازند.

گلیسیرین گیاهی یا به اختصار VG در بسیاری از مواد بهداشتی، غذایی و دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ماده به علت داشتن طعمی شیرین در بسیاری از کیک‌ها و شکلات‌های امروزی یافت می‌شود. از دیگر کاربردهای ماده‌ی مورد اشاره می‌توان به استفاده در بسیاری از نرم کننده‌ها و مواد آرایشی بهداشتی اشاره کرد.

تقریبا تمامی جویس‌های ویپ موجود در بازار و همچنین وب سایت نشت آپ حاوی حداقل 50 درصد گلیسیرین گیاهی هستند. یکی از مهم‌ترین وظایف این ماده ایجاد دودی غلیظ و طعمی بی نظیر بر روی جویس ویپ بوده هرچند وظیفه‌ی طعم گرفتن جویس بیشتر بر عهده‌ی PG است. در واقع، شاید بتوان یکی از نقاط ضعف گلیسیرین گیاهی را عدم حمل مواد طعم دهنده به شکلی مناسب باشد. اما از سویی دیگر، این ماده می‌تواند مقدار دود فوق‌ العاده‌ای را از خود تولید کند.

طعم دهنده‌های جویس ویپ:

تمامی طعم دهنده‌هایی که در جویس ویپ مورد استفاده قرار می‌گیرند همگی در مواد غذایی نیز یافت می‌شوند. البته هر طعم دهنده‌ی غذایی نمی‌تواند در جویس ویپ به کار گرفته شود. به همین دلیل، بهتر است از برندهای معتبر و باکیفیت خرید خود را انجام دهید. وب‌سایت نشت آپ نیز سعی بر این دارد تا از بهترین برندهای جویس ویپ محصولاتی مناسب و بی نقص را در اختیار شما قرار دهد.

طعم دهنده‌های جویس ویپ:

به کار گیری مواد طعم دهنده‌ی جویس ویپ نیاز به دانش زیاد و متخصصان کاملا کاربلد دارد که معمولا در شرکت‌های معتبر می‌توان چنین افرادی را پیدا کرد. معمولا این محصولات در آزمایشگاه‌های ثبت شده توسط سازمان بهداشت جهانی تولید می‌شوند. پس اگر جویس ویپی که خریداری می‌کنید در سازمان بهداشت جهانی به ثبت نرسیده، بهتر است برند معتبر تری را خریداری کنید.

نیکوتین در جویس ویپ:

همان‌طور که گفتیم، نیکوتین جویس ویپ به صورت درجه‌ی دارویی بوده و از برگ‌های تنباکو استخراج می‌شود. توجه داشته باشید که نیکوتین به عنوان ماده‌ای اعتیاد آور شناخته شده بنابراین، تنها افراد بزرگ‌سالی که به سن قانونی رسیده‌اند امکان استفاده از جویس ویپ و نیکوتین را دارند.

به تازگی، نوع جدیدی از نیکوتین تحت عنوان نیکوتین سالت نیز روانه‌ی بازار شده است. نیکوین سالت از طریق برگ‌های تنباکو استخراج نمی‌شود بلکه از طریق موادی که در ریشه‌ی این گیاه دیده شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های نیکوتین سالت، امکان استفاده از مقادیر بسیار بیشتر نیکوتین با زنندگی گلو کمتر است. در نتیجه، نیکوتین سالت حتی در درجات بالاتر میزان زنندگی کمتری را نسبت به نیکوتین خالص ایجاد می‌کند. به همین دلیل، این نوع محصولات معمولا توسط ویپ‌بازهای حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نیکوتین در جویس ویپ:

مقدار متفاوت نیکوتین در جویس‌های ویپ:

مقدار نیکوتین جویس ویپ با توجه به نوع ویپ شما و نوع ایجوس متفاوت است. به عنوان مثال، به هنگام استفاده از اتومایزر بیشتر از 1 اهمی، کاربر باید حتما از جویس ویپ حاوی PG 50 درصدی استفاده کند. از طرفی دیگر، برای کسانی که از ساب اهم استفاده می‌کنند بهتر است مقدار VG 70 درصدی به کار گرفته شود که امروزه اکثر جویس‌های ویپ به این مقدار دست یافته‌اند.

مادهای ویپ یا سیگار الکترونیکی که به اتومایزر 1 اهمی دست یافته‌اند به عنوان MTL شناخته می‌شوند. MTL مخفف عبارت از دهن به ریه است. بنابراین، با استفاده از دستگاه‌های MTL، شما دستگاه را در دهان خود قرار داده تا دود منتشر شده به ریه‌ها برسد. به همین علت، این نوع محصولات شباهت زیادی به کشیدن سیگار دارند. در سوی دیگر ماجرا، دستگاه‌های DL، یا ریه‌ی مستقیم وجود دارد. با استفاده از این نوع محصولات، شما از طریق دستگاه دود منتشر شده را مستقیم به سمت ریه می‌برید. مهم‌ترین تفاوت میان این دو را می‌توان به دود بیشتر منتشر شده توسط دستگاه‌های DL اشاره کرد.

در نتیجه، ساب‌اهم‌هایی که توسط جویس ویپ VG مورد استفاده قرار می‌گیرند به میزان نیکوتین کمتری نیاز دارند. به همین علت است که بیشتر ایجوس‌های VG، کمتر از 6 میلی گرم نیکوتین را با خود حمل می‌کنند. از سویی دیگر، جویس‌های PG نیز مقدار نیکوتین 0 تا 50 میلی گرمی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

نگاهی کلی به مقدار نیکوتین جویس ویپ:

همان‌طور که پیش از این نیز در بلاگ نشت آپ مطلبی را در این خصوص نوشته بودیم، نحوه‌ی انتخاب مقدار نیکوتین بستگی به هر شخص دارد. معمولا افراد سیگاری از میزان مصرف نیکوتین خود در روز آگاهی نسبتا کاملی دارند و می‌توانند به درستی مقدار نیکوتین جویس ویپ را انتخاب کنند. در هر صورت، مقدار نیکوتین‌های متداول در میان ایجوس‌ها به شکل زیر است:

جویس ویپ‌هایی با مقدار PG و VG برابر 50:

  • 0 میلی گرم
  • 6 میلی گرم
  • 12 میلی گرم
  • 18 میلی گرم
  • 24 میلی گرم

ایجوس‌هایی که مقدار VG حداقل 70 درصدی دارند:

  • 0 میلی گرم
  • 3 میلی گرم
  • 6 میلی گرم

نیکوتین سالت:

  • 25 میلی گرم
  • 35 میلی گرم
  • 50 میلی گرم

نیکوتین سالت:

شاید یکی از مهم‌ترین تغییرات به وجود آمده‌ی اخیر در دنیای ویپ را بتوان به نیکوتین سالت‌ها ربط داد. نیکوتین سالت‌ها به مایعات جویسی گفته می‌شود که دارای حداقل 25 میلی گرم نیکوتین باشند. این در حالی است که مقدار مصرف 15 میلی گرم نیکوتین برای سیگاری‌ها پیشنهاد می‌شود. یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های میان نیکوتین سالت و نیکوتین خام در میزان زنندگی گلو است. نیکوتین سالت با داشتن مقادیر نیکوتین بیشتر زنندگی گلو را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

انواع و اقسام جویس ویپ:

جویس ویپ در مدل‌های مختلفی روانه بازار می‌شود که پیش از این نیز به آن اشاره کردیم:

  • ایجوس حاوی PG بیشتر
  • ایجوس حاوی VG بیشتر
  • ایجوس حاوی نیکوتین سالت
  • ایجوس حاوی روغن درخت کناف

آیا ایجوس‌ها همانند تنباکوهای سنتی مزه می‌دهند؟

شاید نتوان جویسی را پیدا کرد که دقیقا همان تجربه‌ی سیگار را در اختیار کاربران قرار دهد. هیچ نوع ای لیکوییدی مزه‌ی سیگار را نمی‌دهد چرا که احتراقی در دستگاه ویپ روی نمی‌دهد. با جستجو در وب‌سایت نشت آپ، به طعم‌های تنباکویی برخورد خواهید کرد که می‌توانند تجربه‌ای نسبتا نزدیک به سیگار را برای شما به ارمغان بیاورند.

چگونه باید از جویس‌های ویپ نگه داری کرد؟

در صورتی که قصد نگه داری جویس ویپ را دارید، بهتر است آن را در محیطی خشک و خنک نگهداری کرده و از برخورد مستقیم نور خورشید به آن جلوگیری کنید. بسیاری از جویس‌های موجود از پلاستیک رنگی برای بطری خود استفاده می‌کنند تا نور خورشید به صورت مستقیم به مایع جویس برخورد نکند. اکثر جویس‌ها مجهز به تاریخ انقضا شده‌اند و حتی برخی از افراد آن را در فریزر نگه می‌دارند. معمولا ایجوس‌ها تا 2 سال بعد از تاریخ تولید قابل مصرف هستند. در نهایت، سعی کنید آن‌ها را از بچه‌ها و حیوانات خانگی کاملا دور نگه دارید.

چگونه باید از جویس‌های ویپ نگه داری کرد؟

جمع بندی از جویس ویپ:

جویس ویپ به طور کلی از چهار ماده‌ی بسیار مهم تشکیل می‌شود. از جمله این چهار ماده می‌توان به گلیسیرین گیاهی، پروپیلن گلیکول، نیکوتین و طعم دهنده‌ی غذایی اشاره کرد. از آن‌جایی که طعم‌های بسیار متنوعی در فروشگاه ویپ نشت آپ قرار گرفته، بهتر است با آزمون و خطا طعم‌های مورد نیاز و مورد علاقه‌ی خود را خریداری کنید. در برخی مواقع، ممکن است به دنبال طعم خنک باشید یا طمع‌های میوه‌ای و تنباکو را مد نظر داشته باشید.  در هر صورت، به نظر می‌رسد حالا اطلاعات بیشتری در مورد جویس ویپ و انواع و اقسام آن داشته باشید. در نتیجه، خرید شما بسیار هدفمند‌تر و با تفکر بیشتری صورت خواهد گرفت.

 

نوشته های مشابه

‫6 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر،پروپیلن گلیکولی که در ساخت جویس ازش استفاده میشه از چه نوعی هست،الکلی‌هست،ایا دارویی هست،خوراکیه،صنعتیه؟میشه توضیح بدین لطفا،گلیسرین گیاهی رو میشه از گلیسرین گیاهی خوراکی داخل بازار استفاده کرد که حجم و قیمتش پایینتره.ممنون میشم کمک کنید.

  2. سلام
    ممنون از مقاله خوبتون، یک سوال داشتم و خواستم بپرسم زمانی که میخوام جویس بخرم، جویس هایی که مقدار VG بیشتری دارن و سفارش بدم یا اونایی که مقدار VG کمتری دارن؟ بعد اگه میشه یه راهنما هم در مورد طعمها بنویسید، من کلا طعم انبه رو میکشم با یکی دوتا طعم دیگه، تو راهنما بگید که کدوما شیرینن، گرمن، سردن و …..

    1. 90%جویسا۷۰،۳۰.من به شما پیشنهاد میکنم پی جی ویجی روبخرید.وچندنوع اسانس.هم بصرفه است.هم هرطعمی درست کن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا