دستگاه ویپ و جویس

اتومایزر چیست ؟ آشنایی با کلیرومایزر و کاتومایزر دستگاه ویپ

هر آن‌چه که باید از اصطلاحات تخصصی دستگاه ویپ بدانید

آیا می دانید اتومایزر چیست ؟ در این مقاله شما را با اتومایزر ، کلیرومایزر و کاتومایزر دستگاه ویپ آشنا می کنیم تا موقع خرید بهترین انتخاب را داشته باشید.

اگر تازه وارد دنیای ویپ‌ها شده‌اید احتمالا با بسیاری از اصطلاحات تخصصی آن آشنایی ندارید. حتی اگر چند مدتی می‌شود که از دستگاه‌های ویپ استفاده می‌کنید، ممکن است هنوز هم با برخی از لغات این تکنولوژی آشنا نشده باشید. برخی ممکن است از یک دستگاه به عنوان مخزن ساب اهم نام ببرند و برخی دیگر ممکن است از کلمه‌ای تحت عنوان اتومایزر استفاده کنند. کلمات دیگری نظیر کلیرومایزر یا کارتومایزر نیز در میان وب‌سایت‌ها رواج یافته است.

دنیای ویپ دنیای تازه‌ی تکنولوژی محسوب می‌شود و هنوز هم در حال پیشرفت است. بسیاری از این اصطلاحات به جای یکدیگر استفاده می‌شوند و ممکن است نام‌های متفاوتی برای برخی از دستگاه‌ها به کار گرفته شود. معمولا بسیاری از کاربران نیز برای خرید دستگاه ویپ به مشکل برمی‌خورند و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا راهنمای کاملی از اتومایزرها را در اینجا برای شما بیاوریم.

اتومایزر چیست

اتومایزر چیست ؟

اگر به دنبال معنای ادبی این لغت بگردید با جمله‌ی زیر مواجه می‌شوید:

دستگاهی که برای خارج کردن آب، عطر یا هر نوع مایع دیگری به شکل اسپری به کار گرفته می‌شود اتومایزر نام دارد. اما اگر به دنبال معنای این کلمه در دنیای دستگاه‌های ویپ باشید باید به شما بگوییم که اتومایزر به وسیله‌ای گفته می‌شود که ایجوس را تبدیل به بخار می‌کند. در واقع، طی سال‌های گذشته اتومایزر معنی متفاوتی را در دنیای دستگاه‌های ویپ داشته است.

در گذشته، اتومایزر به کویل‌هایی که برای مخازن دستگاه استفاده می‌شد می گفتند. سپس، این واژه معنی گسترده‌تری را به خود گرفت و برای توصیف کل مخزن به عنوان مثال به عنوان کل دستگاهی که بر روی ماد قرار می‌گرفت استفاده می‌شد.بنابراین، کلیرومایزرها و کارتومایزرها همگی جزوی از اتومایزر محسوب می‌شدند.

اما امروزه اتومایزر به عنوان کلمه‌ای کلی برای قسمت قابل ساخت مجدد دستگاه ویپ به شمار می‌رود. مخازنی که کاربران خود باید از آن برای ساخت کویل بهره ببرند نیز جزوی از اتومایزرها حساب می‌شوند. به طور کلی، سه نوع مختلف اتومایزر تحت عنوان RDA، RTA و RDTA داریم که هر کدام وظیفه‌ی خاص خود را انجام می‌دهند. این در حالی است که اتومایزر برای مخزن‌های غیر قابل تغییر نیز استفاده می‌شوند.

اتومایزرها چطور کار می‌کنند ؟

اتومایزرهای امروزی همگی به شکل یکسانی ساخته می‌شوند و معمولا عملکرد یکسانی نیز دارند. شما به چند ابزار ساده نظیر سیم، کویل و ویک ( فیتیله) کتونی نیاز دارید.

  • در ابتدا کویل خود را آماده کنید و بر روی مکان مخصوص اتومایزر قرار دهید. ( برای اتومایزرهایی که به بیش از یک کویل نیاز دارند باید این مرحله را تکرار کنید.)
  • مقدار مقاومت کویل را بر روی دستگاه بررسی کنید و اطمینان پیدا کنید که از میزان محدودیت‌های دستگاه خود و همچنین ایمنی باتری آگاهی دارید.
  • سپس به آرامی اجازه دهید تا کویل‌ شما خشک شود و نقاط داغ آن را جدا کنید و اطمینان پیدا کنید که این تمامی قسمت‌ها به شکل یکسانی برق می‌زند. ( اگر از کویل‌های فضا دار استفاده می‌کنید می‌توانید این مرحله را رد کنید چرا که این نوع کویل‌ها دارای نقطه‌ی داغ نیستند.)
  • برای مدت زمانی آن را کنار بگذارید تا دمای آن با دمای اتاق یکی شود.
  • ویک را آماده کنید و سپس بر در درون کویل‌ها قرار دهید.
  • قسمت تحتانی ویک را در قسمت مخصوص خود قرار دهید.
  • مقداری ایجوس را بر روی کویل بچکانید تا ویک را آماده کنید.
  • اجازه دهید تا به طور کامل اشباع شود.

قدرتی که برای شروع اتومایزر نیاز دارید بستگی به مشخصات کویل شما دارد. بنابراین، تا تا زمانی که به ویپ مورد علاقه‌ی خود دست نیافته‌اید پیشنهاد می‌کنیم از ویپ‌هایی با قدرت پایین استفاده کنید. اگر از اتومایزرهای چکه‌ای RDA استفاده می‌کنید، حتما هر باری که احساس خشکی کردید اتومایزر را با چکیدن ایجوس پر کنید. اگر هم نوع RTA را استفاده می‌کنید حتما سعی کنید مخزن را پر نگه دارید. با استفاده از اتومایزرهای RDTA می‌توانید هر دو کار را انجام دهید.

در حالی که این پروسه کمی ساده به نظر می‌رسد اما در واقعیت ممکن است به پیچیدگی بیشتری برخورد کنید. همه‌ی اتومایزرها به شکل یکسانی ساخته نمی‌شوند و برخی دیگر ممکن است کارکرد ساده‌ای داشته باشند. برخی از آن‌ها برای کویل‌های تکی ساخته شده و بسیاری از آن‌ها برای کویل‌های دوگانه یا سه گانه تولید شده‌اند. حتی استفاده از برخی از جایگاه‌های اتومایزرها می‌تواند برای کاربران سختی‌های خود را داشته باشد. به همین علت، اتومایزرهای قابل تغییر از جمله محبوب‌ترین اتومایزرها محسوب می‌شوند که می‌توانند تجربه‌ی بهتری را به کاربران تحویل دهند.

اتومایزرها چطور کار می‌کنند ؟

کلیرومایزر چیست ؟

کلیرومایزرها یکی از محبوب‌ترین دستگاه‌های ویپ هستند. این کلمه از دو واژه‌ی Clear و Atomizer به معنای تمیز و اتومایزر تشکیل شده است. این دستگاه‌ها معموالا از مخزن شیشه‌ای یا پلاستیکی تشکیل شده‌اند. از جمله دیگر اجزای مشخص این دستگاه‌ مي‌توان به کویل قابل تعویض اشاره کرد که به مخزن اصلی دستگاه پیچ می‌شود. علاوه بر این، قطعه‌ای جداگانه کویل را به درب بالایی متصل می‌کند و سپس دهانه‌ی دستگاه در قسمت کناری آن دیده می‌شود. محبوب‌ترین کلیرومایزرها در ابتدا CE4 و CE5 بودند که توسط شرکت Aspire تولید می‌شدند. این شرکت کلیرومایزرهای محبوب دیگری را نیز نظیر Nautilus تولید کرده است.

تمامی مخازن ویپی که کویل قابل تعویض دارند کلیرومایزر محسوب می‌شوند هر چند این کلمه معمولا برای تانک‌های MTL استفاده می‌شود. کلیرومایزرها معمولا به همراه اتصال 510 عرضه می‌شوند که این امکان را به کاربران می‌دهد تا از چند حالت ویپ استفاده کنند.

کلیرومایزر چگونه کار می‌کند ؟

در صورتی که مراحل کلیرومایزرها را به درستی انجام دهید، استفاده از آن‌ها بسیار راحت است. در اولین قدم، حتما مقداری ایجوس را بر روی آن بچکانید تا کویل شما جایگاه خود را پیدا کند. سپس آن را به درون مخزن وارد کنید و بقیه قطعات را به هم بچسبانید. سپس مخزن را کاملا توسط ایجوس خود پر کنید و بگذارید برای مدتی در همان حالت باشد. این کار باعث می‌شود تا قطعه‌ی ویک (فتیله) به شکل کاملی اشباع شود. اگر مخزن شما به همراه کیتی عرضه شده که قابلیت تنظیم ولتاژ را ندارد می‌توانید کار خود را شروع کنید.

اما اگر از دستگاهی استفاده می‌کنید که قابلیت تغییر ولتاژ دارد از پایین‌ترین حد ولتاژ شروع کنید تا به میزان مورد علاقه‌ی خود برسید. اگر ویپ خشکی را تجربه کردید حتما میزان ولتاژ را کمی پایین‌تر بیاورید. اطمینان پیدا کنید که به ولتاژ بیشتری نسبت به توان کویل خود دست نیابید چرا که این کار باعث تجربه‌ی خشک بسیار بدی برای شما خواهد شد.

کلیرومایزرها برخلاف کاتومایزرها آن‌چنانی استفاده‌ی آسانی ندارند اما قطعا استفاده از آن‌ها نسبت به اتومایزرها بسیار راحت‌تر است. معمولا اکثر کاربران در ابتدا کار خود را با کلیرومایزرها شروع می‌کنند چرا که دستگاه‌های جدید تجربه‌ای متفاوت‌تری از ویپ را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که نیازی به ساختن کویل نیز نخواهید داشت. بنابراین، اگر به دنبال تجربه‌ای کم دردسرتر از دستگاه‌های ویپ هستید به شما پیشنهاد می‌کنیم که کلیرومایزر را انتخاب کنید.

کلیرومایزر چگونه کار می‌کند ؟

کارتومایزر چیست ؟

کارتومایزر دستگاه ویپی محسوب می‌شود که در قسمت تحتانی باتری قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ها معمولا به سیگار الکترونیکی نیز شناخته می‌شوند. این کلمه از دو واژه‌ی کارتیج و اتومایزر تشکیل شده که به همراه باتری معمولا سیگار شما را تشکیل می‌دهند که کارتومایزر را می‌توان به عنوان فیلتر محسوب کرد. در اکثر مواقع، کارتوامیزرها را می‌توان دوباره پر کرد و قابلیت تعویض نیز دارند.

کارتومایزرها چگونه کار می‌کنند ؟

در میان این سه نوع، کارتوامیزرها استفاده‌ی بسیار راحت‌تری برای اکثر کاربران دارند. این محصولات معمولا از قبل توسط کارخانه پر شده و کافی است پیچ آن را به باتری بسته و سپس دکمه‌ی شروع را فشار دهید. دیگر نیازی به انجام دادن هیچ کاری نخواهید داشت. اگر هم از کیفیت آن ناراضی بودید یا احساس کردید که دیگر تجربه‌ی ویپ خوبی را ندارید می‌توانید آن‌ها را به راحتی عوض کنید. شاید کارتومایزرها طعم خارق‌العاده‌ای را به شما تحویل ندهند اما قطعا همان نیکوتینی را که نیاز دارید با توجه به سایز سیگار در اختیار شما قرار می‌دهند.

اتومایزر ، کلیرومایزر یا کاتومایز – کدام یک انتخاب بهتری است ؟

اگر به دنبال راحتی در استفاده و همچنین عملکردی قابل قبول هستید، کلیرومایزر می‌تواند انتخب بسیار مناسبی تلقی شود. ساب اهمی مناسب یا کلیرومایزر MTL معمولا ویپ باکیفیتی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در عین حال می‌توانید کویل را در عرض چند ثانیه تعویض کنید. کویل‌ها معمولا قیمت مناسبی دارید و ممکن است لازم شود هر هفته یا دو هفته‌ای یک بار آن‌ها را تعویض کنید. کلیرومایزرها را می‌توان قطعه‌ی طلایی دستگاه‌های ویپ به حساب آورد.

اما اگر به دنبال دردسر بیشتری می‌گردید و به ساخت و ساز علاقه‌ی زیادی دارید می‌توانید به سراغ اتومایزرها بروید. قطعا بهترین تجربه‌ی ویپ را توسط اتومایزرها کسب خواهید کرد و طبیعی است که طعم بسیار دل‌نشینی در اختیار شما قرار می‌گیرد. اتومایزرها در درازمدت نیز خرج کمتری دارند و خرید ویک کتونی به همراه سیم آن معمولا خرج زیادی نخواهند داشت. برای ساختن آن‌ها ممکن است کمی به مشکل برخورید اما با کمی تمرین و بعد از چند بار استفاده قطعا می‌توانید در دفعات بعد راحت‌تر با آن‌ها کار کنید.

اما اگر تمامی گزینه‌های بالا برای شما پیچیده به نظر می‌رسد می‌توانید به سراغ کارتومایزر بروید. شاید بهترین طعم را توسط کارتومایزرها تجربه نکنید اما میزان نیکوتین مورد نیازخود را در راحت‌ترین شکل ممکن دریافت خواهید کرد. کافی است باتری خود را همیشه شارژ نگه دارید تا بتوانید از کارتومایزرها استفاده کنید.

فراموش نکنید بهترین ویپ، ویپی است که برای شما بتواند بهترین تجربه را با توجه به نیازهای‌تان فراهم کند. برخی از کاربران توسط اتومایزرهای چهار کویله سیگار را ترک می‌کنند و برخی دیگر با کارتومایزرها می‌توانند سال‌ها بدون دود زندگی کنند. مهم این است که شما به سراغ سیگار نروید و دستگاه‌های ویپ را همچنان گزینه‌ی اول خود قرار دهید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام
    روز بخبر
    من دستگاه SX mini g class دارم با اتومایزر Vgod elite RDTA

    ادلش جویس میپروند بعد که کوتون پرحجم زدم خوب شد ولی همچنان یهو یه صدای polop میده و در اثر این، جویس ریز میپره

    هی وات بالا پایین کردم
    نوع کویل در دستگاه عوض کردم نشد متاسفانه

    ضمنا اهم کویل هم 0.08. هست

    ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    سپاس
    امیرحسین

  2. سلام دستگاه جی ۲ پاد تهیه کردم ، مشکل اینه سالت زود تغییر رنگ و به سیاهی میزند ولی در کالیبرنa2این مشکل نداشتم. لطفا راهنمایی کنید ممنون.
    یک سوال دیگه بهترین اتوگایزر برای سالت کدام است؟ جدید ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا