دستگاه ویپ و جویس

کویل ویپ چیست ؟ نحوه تعویض کویل ویپ و ساخت کویل ویپ را یاد بگیرید

چگونه یک کویل ساده را بسازیم ؟

کویل ویپ چیست ؟ نحوه تعویض کویل ویپ و ساخت کویل ویپ با سیم های مختلف را به صورت تصویری در این مقاله یاد خواهید گرفت. کویل نقش بسیار مهمی در طعم دهی و میزان دود تولید شده از دستگاه دارد. معمولا کاربران حرفه‌ای دنیای ویپ نهایتا روزی به فکر ساخت سیم کویل افتاده‌اند. این کار نه تنها از لحاظ اقتصادی به صرفه است بلکه حس خوبی را هم به کاربر انتقال می‌دهد. ساختن کویل معمولا برای دستگاه‌هایی که ایجوس با خود حمل می‌کنند مورد استفاده قرار می‌گیرد. به هر حال، در اینجا به معرفی انواع کویل، مزایا و معایب هر کدام می‌پردازیم و سپس سعی می‌کنیم آموزشی ساده از ساخت سیم‌های کویل در اختیار شما قرار دهیم.

چرا اندازه‌ی سیم کویل و نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است؟

اول از هر چیز، لازم است در مورد سیم کویل صحبت کنیم. اندازه و نوع سیم ویپ به سه دلیل اهمیت دارد. طعم، تولید دود و نحوه‌ی ساخت از دلایلی هستند که اندازه و نوع آن را مشخص می‌کنند. هر نوع کویلی به ما طعمی متفاوت را ارائه می‌دهد. طبیعتا با دانستن این که هر کویل چه خاصیتی دارد می‌توانید تصمیم بهتری در مورد نحوه‌ی استفاده از آن‌ها بگیرید.

چرا اندازه‌ی سیم کویل و نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است؟
چرا اندازه‌ی سیم کویل و نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است؟

اندازه‌ گیری سیم کویل ویپ :

وقتی که صحبت از اندازه گیری سیم می‌شود، معمولا قطر هر سیم مد نظر است. بسیاری از سیم‌هایی که توسط کاربران و دستگاه‌های ویپ حرفه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولا اندازه‌ی 32، 30، 28، 26، 24 و 22 دارند. نکته‌ی مهم اینجاست که هر چه قدر این اندازه‌گیری بیشتر باشد، سیم نازک‌تر است و قطر آن کمتر می‌شود. بنابراین، میزان اندازه گیری 28 قطر بیشتری نسبت به عدد 30 دارد. از طرفی دیگر، افزایش در قطر سیم به کاهش در مقدار مقاومت آن می‌انجامد. بنابراین، داغ شدن سیم در مدت زمان بیشتری رخ خواهد داد.

مدت زمان داغ شدن سیم نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. طبیعتا در صورتی که سیم در مدت زمان کوتاه‌تری گرم شود، می‌توانید سریع‌تر از دستگاه خود استفاده کنید. فراموش نکنید که کویل‌های عجیب غریبی که از رشته سیم‌های بیشتری استفاده مي‌کنند، و همچنین کویل‌هایی که سیم آن‌ها قطر بیشتری دارند زمان گرم شدن بسیار طولانی‌تری نسبت به کویل‌های ساده‌تر خواهند داشت.

اندازه‌ گیری سیم:
اندازه‌ گیری سیم کویل ویپ

برای ویپ‌های با قابلیت تنظیم دما و قدرت از چه سیم کویلی باید استفاده شود؟

احتمالا تا به الان متوجه شده‌اید که دو نوع حالت ویپ وجود دارد. حالت اول به کاربر امکان تنظیم قدرت دستگاه را می‌دهد و حالت دوم نیز به تنظیم دما می‌پردازد. هر نوع سیم کویل در دمای متفاوت عملکردی مخصوص به خود را دارد. به عنوان مثال، سیم کویل‌های نیکل در دمای اتاق به میزان مقاومت 0.15 اهمی می‌رسد اما هر چه قدر که دمای آن بیشتر شود، مقدار مقاومت نیز بالاتر می‌رود که در برخی مواقع می‌تواند مشکل ساز شود.

اما قابلیت تنظیم دما با قابلیت تنظیم میزان قدرت یا همان وات کمی متفاوت‌تر است. حالت TCR که از آن به عنوان مقدار دما بر اساس مقاومت یاد می‌شود عملکردی نسبتا متفاوت‌تر را به کاربر ارائه می‌دهد. اگر بخواهیم از همان مثال قبلی استفاده کنیم، نیکل با افزایش دما، رفتاری قابل پیش بینی از خود به جای می‌گذارد و در دمای مخصوص مقدار مقاومت مشخصی دارد. حالت تنظیم دما با این رفتار قابل پیش بینی مقدار مقاومت کویل را مشخص می‌کند و با پایین آوردن آن سعی می‌کند کویل را در دمای امن قرار دهد.

برای ویپ‌های با قابلیت تنظیم دما و قدرت از چه سیم کویلی باید استفاده شود؟
برای ویپ‌های با قابلیت تنظیم دما و قدرت از چه سیم کویلی باید استفاده شود؟

آشنایی با انواع و اقسام سیم کویل ویپ :

.

به طور کلی پنج نوع سیم ویپ بر روی دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که عبارتند از : نیکروم، استیل ضد زنگ، نیکل، تیتانیوم و کانتل. از میان این پنج نوع، تنها استیل ضد زنگ بر روی هر دو حالت ویپ می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. اما هر کدام از این نوع سیم‌ها چه طعم، دود و مدت زمان روشن شدنی دارند؟ در اینجا هر به معرفی هر پنج نوع می‌پردازیم و مزایا و معایب آن‌ها را برای شما بیان می‌کنیم.

برای ویپ‌های با قابلیت تنظیم دما و قدرت از چه سیم کویلی باید استفاده شود؟
آشنایی با انواع و اقسام سیم کویل:

سیم‌های کانتال (Kanthal):

سیم‌های کانتال به دلایلی محبوبیت نسبتا زیادی دارند. کار کردن با آن‌ها بسیار راحت بوده، مقاومت خوبی در برابر اکسیدانه شدن دارند و حالت دادن به آن‌ها نیز کار دشواری به نظر نمی‌رسد. علاوه بر این، قیمت این نوع سیم‌ها نسبت به دیگر مدل‌ها پایین‌تر بوده و پیدا کردن آن‌ها نیز بسیار راحت است. سیم‌های کانتل بیشتر برای کویل‌های یگانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به این که این نوع سیم‌ها برای به راحتی حالت می‌گیرند، می‌توانید برای مدت زمان بیشتری نیز با آن‌ها کار کنید.

مزایای سیم‌های کانتال:

  • قیمت مناسب
  • دسترسی راحت
  • حالت گیری مناسب و بدون دردسر
  • استفاده‌ی راحت
  • تنها در حالت تنظیم قدرت می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد

معایب سیم‌های کانتل:

  • توسط حالت تنظیم دما نمی‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد
  • برخی از کاربران ویپ از طعم آن راضی نیستند
  • مدت زمان گرم شدن آن همانند برخی دیگر از سیم‌ها سریع نیست.

سیم‌های نیکروم:

یکی دیگر از سیم‌هایی که طرفدار زیادی دارد و برای تنظیم میزان قدرت دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد سیم‌های نیکروم هستند که آلیاژی ترکیب شده از نیکل و کرومیوم محسوب می‌شوند. اگر به دنبال مدت زمان گرم شدن سریع هستید، سیم‌های نیکروم می‌توانند گزینه‌ی مناسبی برای شما باشند. اگر مدت زمان گرم شدن آن‌ها را کنار بگذاریم، بقیه‌ی ویژگی این نوع سیم با سیم‌های کانتل تقریبا یکسان است.

شاید یکی از نقاط ضعف این محصول در مقایسه با سیم‌های کانتل داشتن دما ذوب پایین‌تری باشد. بنابراین، احتمال آتش گرفتن آن با دمای بیش از حد زیاد است و آتش گرفتن نیکروم اصلا خوشایند نیست. علاوه بر این، برخی از افراد به نیکروم حساسیت دارند.

نیکروم به عنوان سیمی مناسب برای ویپ‌ بازهای نسبتا حرفه‌ای محسوب می‌شود. شاید پیدا کردن آن‌ها کمی سخت‌تر باشد اما مدت زمان گرم شدن آن بسیار پایین است. در اینجا مزایای این نوع سیم را مشاهده می‌کنید:

  • مدت زمان گرم شدن سریع
  • راحتی در استفاده
  • قابلیت حالت گیری مجدد
  • قیمت مناسب
  • قابل استفاده تنها در حالت تنظیم قدرت

از معایب سیم‌های نیکروم می‌تواند به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن نقطه ذوب کمتر نسبت به سیم‌های کانتل
  • حاوی نیکل (‌ احتمال حساسیت برای برخی از افراد)
  • پیدا کردن آ‌ن‌ها کمی سخت‌تر از سیم‌های کانتل است

سیم‌های استیل ضد زنگ:

تنها سیمی که در هر دو حالت تنظیم دما و قدرت می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد استیل ضد زنگ است. این سیم برای کسانی که هنوز تصمیم خود را برای استفاده از این دو حالت نگرفته‌اند بسیار مناسب است. این نوع سیم خود به تنهایی در انواع و اقسام مختلفی دیده می‌شود که استفاده از آن را کمی دشوارتر می‌کند. برخی از این نوع سیم‌ها فاقد نیکل بوده که برای افرادی که به این نوع سیم حساسیت دارند می‌تواند یکی از نقاط قوت آن محسوب شود. استیل ضد زنگ از آلیاژهای کرومیوم، نیکل و کربن ساخته شده است.

یکی دیگر از نقاط قوت استیل ضد زنگ به لطف نقطه ذوب بالای آن قابلیت استفاده در حالت خشک است. استفاده از آن نیز راحت بوده و به آسانی شکل پذیر است. از میان سیم‌های استیل ضدزنک، نوع SS 304، 430 و 316 را به شما پیشنهاد می‌کنیم چرا که این نوع سیم‌ها قابلیت تنظیم دمای مناسبی دارند و میزان TCR نسبتا پایینی نیز با خود حمل می‌کنند.

استیل ضد زنگ مدت زمان گرم شدن سریعی همانند سیم‌های کانتل دارد و میزان طعم بسیار مناسبی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند (‌ هر چند این موضوع کاملا سلیقه‌ای است)‌. شاید یکی از بزرگ‌ترین نقطه‌ ضعف این نوع سیم‌ها و برخی از درجات SS آن را بتوان به عدم دسترسی در برخی از اندازه گیری‌ها (میزان قطر محدود) اشاره کرد.

از نقاط قوت سیم استیل ضد زنگ می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • راحتی در استفاده
  • شکل گیری آسان
  • مدت زمان گرم شدن سریع
  • طعمی فوق‌العاده
  • قیمت مناسب
  • قابل استفاده در هر دو حالت تنظیم دما و قدرت

از نقاط ضعف سیم‌های استیل ضد زنگ نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • برخی از اندازه‌گیری‌های سیم‌ها برای سیم استیل ضد زنگ پیدا نمی‌شود ( قطر محدود)
  • مقدار نیکل نسبتا زیاد در برخی از درجات SS
  • کار کردن با برخی از سیم‌های استیل ضد زنگ کمی سخت‌تر است

سیم نیکل:

نیکل که آن را با حروف Ni200 نشان می‌دهند، یکی از سیم‌هایی است که برای کنترل دما استفاده می‌شود. مقدار TCR این نوع سیم‌ها به 0.006 می‌رسد و آن را برای اکثر چیپست‌های موجود در بازار مناسب کرده است. سیم نیکل تنها و تنها باید برای حالت کنترل دما استفاده شود. سیم نیکل در دمای بیش از حد ممکن است به تولید گرافیت بپردازد که برای ریه‌ها مضر است. به همین دلیل بسیاری از سازندگان دستگاه ویپ اقداماتی را در این خصوص انجام دهند تا دمای دستگاه‌ها به بیش از 300 درجه سانتی گراد نرسد.

در هر حال، سیم نیکل هنگامی که در حالت کنترل دما از آن استفاده می‌شود، یکی از امن‌ترین سیم‌های موجود به شمار می‌رود. شاید از نقاط ضعف این نوع سیم‌ها بتوان به نرم بودن آن اشاره کرد به طوری که به راحتی شکل پذیر نیست. علاوه بر این، کسانی که به نیکل حساسیت دارند باید از این نوع سیم‌ها دوری کنند. اما از نقاط قوت سیم نیکل می‌توان به در دسترس بودن آن اشاره کرد. گرم شدن آن نیز سریع‌تر از سیم‌های کانتل صورت می‌گیرد. از نقاط قوت سیم نیکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گرم شدن سریع
  • دسترسی راحت
  • قیمت مناسب
  • طعم‌دهی خوب

معایب سیم نیکل نیز به شرح زیر است:

  • حساسیت تعداد کمی از افراد به نیکل
  • نرم بودن و شکل پذیری سخت

سیم تیتانیوم:

شاید بتوان یکی از بحث‌ برانگیزترین سیم‌های کویل را سیم تیتانیومی دانست. تیتانیوم در دمای بالاتر از 610 درجه سانتی گراد مواد سمی و خطرناکی را از خود تولید می‌کند اما کمتر دستگاه ویپی به این دما می‌رسد. مقدار TCR این نوع سیم کاملا ثابت است و اگر به مادی با قابلیت تنظیم دما مجهز شده‌اید، نیازی نیست در رابطه با سمی بودن این نوع سیم نگرانی خاصی داشته باشید. معمولا سیم تیاتنیوم در زمان رسیدن به دمای مناسب براق می‌شود و لایه‌ی اکسید نازکی بر روی آن شکل می‌گیرد.

اکثر کاربران ویپی که از سیم تیتانیوم استفاده کرده‌اند، تاکنون هیچ گونه مشکل خاصی را تجربه نکرده‌اند. از طرفی دیگر، اکسید تیتانیوم نیز در بسیاری از لوازم بهداشتی و حتی برخی از غذاها یافت می‌شود. بنابراین، در صورت استفاده از سیم تیتانیوم در دمای مناسب مشکلی برای کاربر پیش نخواهد آمد.

حالا که از مشکلات احتمای سیم تیتانیوم صحبت کردیم، نوبت آن رسیده تا مزایای آن را نیز کمی مورد بررسی قرار دهیم. کار کردن با سیم تیتانیومی بسیار راحت است، شکل پذیری به راحتی صورت می‌گیرد و در حالت تنظیم دما عملکردی مناسب را از خود به جای می‌گذارد. تقریبا اکثر کاربران ویپ با این که سیم تیتانیوم طعمی خارق العاده را تحویل می‌دهد نیز موافق هستند. یکی دیگر از نقاط قوت این نوع سیم‌ها، استحکام بسیار بیشتر نسبت به سیم‌های نیکلی است که در مدت زمان طولانی‌تری می‌تواند مورد استفاده‌ی کاربران قرار بگیرد.

از مزایای سیم تیتانیومی می‌تواند به این موارد اشاره کرد:

  • راحتی در استفاده
  • شکل پذیری مناسب
  • دارای استحکام زیاد نسبت به سیم نیکل
  • طعمی واضح و بی نظیر
  • عملکردی عالی در حالت تنظیم دما

از معایب سیم تیتانیومی نیز می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  • در حالت تنظیم قدرت نمی‌توان از آن استفاده کرد
  • مشکلات مربوط به سمی بودن مواد تیتانیوم
  • خاموش کردن آتش تیتانیوم بسیار دشوار است
  • پیدا کردن این نوع سیم کمی مشکل است

چگونه یک کویل ساده برای دستگاه ویپ خود بسازیم؟

 

چگونه یک کویل ساده برای دستگاه ویپ خود بسازیم؟
چگونه یک کویل ساده برای دستگاه ویپ خود بسازیم؟

با جستجو در وب‌سایت یوتیوب می‌توانید ویدیوهای متعددی را از نحوه‌ی ساخت کویل ساده برای دستگاه‌های ویپ پیدا کنید. با این حال، ما در اینجا سعی می‌کنیم مقدمات کار را برای شما توضیح دهیم تا با دیدن ویدیوهای یوتیوب بتوانید کامل‌تر به ساخت کویل ویپ بپردازید. در ابتدا، سعی کنید قوانین مربوط به اهم و مسائل مربوط به آن را بخوانید. سپس برای ساخت کویل ساده دستگاه ویپ به موارد زیر نیاز خواهید داشت:

  • یک عدد دستگاه خواندن مقدار مقاومت (ohm reader)
  • یک عدد دستگاه برای ساخت کویل یا یک پیچگوشتی 2 میلی متری
  • سیم ویپ
  • پیچگوشتی کوچی که بتواند پیچ‌های اتومایزر را باز کند
  • فندک
  • ناخنگیر یا سیم‌چین
  • توییزر ( سر سرامیکی)
چگونه یک کویل ساده برای دستگاه ویپ خود بسازیم؟
ساخت کویل ساده دستگاه ویپ

قبل از این که با ساخت کویل فکر کنید، همیشه در نظر داشته باشید که به چه تعداد گره نیاز دارید تا بتوانید به مقدار مقاومت مورد نظر دست یابید. به عنوان مثال، برای به دست آوردن مقدار مقاومت 1 اهمی برای یک کویل SS 316 با قطر دو میلی متری، به هشت گره‌ی کامل نیاز دارید. شما می‌توانید از وب‌سایت Steam-engine.org برای محاسبه‌ی تعداد گره‌ها استفاده کنید. فراموش نکنید که سیم خود را با گرما بخشیدن به آن اکسیدان کنید تا بتوان از آن راحت‌تر استفاده کرد.

در ابتدا، توسط پیچ گوشتی خود سعی کنید گره‌های مورد نظر را ایجاد کنید. می‌توانید توسط انگشت شصت خود سیم را در دست‌تان گرفته و به گره زدن ادامه دهید. اطمینان پیدا کنید که گره‌ها نزدیک به هم باشند اما هیچ‌کدام از گره‌ها نباید بر روی یکدیگر قرار بگیرند. به گره زدن ادامه دهید تا به همان هشت گره‌ی کامل برسید. حالا کویل شما آماده شده و باید آن را بر روی دستگاه نصب کنید.

سپس پیچ‌های قسمت بالایی RDA را کمی شل کنید. سپس همانند تصویر، قسمت‌های تحتانی کویل را بر روی پیچ‌ها قرار دهید. مطمئن شوید که کویل شما در قسمت وسط اتومایزر قرار گرفته است. بعد از آن، پیچ‌ها را کاملا سفت کنید. سپس سیم را از پیچگوشتی جدا کرده و باقی مانده‌های آن را سعی کنید به پیچ‌ها نزدیک‌تر کنید. (‌در این جا می‌توانید از سیم‌چین یا ناخن‌گیر نیز استفاده کنید)

چگونه یک کویل ساده برای دستگاه ویپ خود بسازیم؟
قسمت‌های تحتانی کویل را بر روی پیچ‌ها قرار دهید

حالا که کویل خود را کامل نصب کرده‌اید، باید آن را مورد آزمایش قرار دهید. قبل از این کار، حتما با خواندن مقدار مقاومت از میزان مناسب اهم اطمینان پیدا کنید. اگر به مقدار بسیار کمی به میزان مقاومت مورد نیاز دست نیافتید، جای نگرانی نیست. این اتفاق‌ها معمولا رخ می‌دهد و شاید با شل و سفت کردن مجدد پیچ‌ها این مشکل حل شود.

پس از این مرحله، اتومایزر خود را به ماد متصل کنید و آن را کمی روشن کنید به طوری که همانند تصویر بدرخشند. اگر گرما از قسمت میانی کویل شروع شده و به قسمت‌های کناری انتقال می‌یابد، شما کار خود را کاملا صحیح انجام داده‌اید. همچنین می‌توانید از توییزر یا همان انبرک خود برای صاف کردن سیم‌ها استفاده کنید تا گرما به شکل یکسانی بر روی آن‌ها پخش شود.

چگونه یک کویل ساده برای دستگاه ویپ خود بسازیم؟
گرم شدن کویل ویپ

حالا شما به راحتی یک کویل با مقدار مقاومت 1 اهمی را ساخته‌اید. با این حال، این تازه اول کار است. دستگاه‌های پیشرفته‌تر به کویل‌های پیشرفته‌تری نیز نیاز دارند. برای برخی از آن‌ها، لازم است از چند نوع سیم متفاوت استفاده شود. در کنار این مسائل، لازم است که ویدیوهای آموزشی وب‌سایت یوتیوب را نیز مشاهده کنید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام، من از این ویپ های مدادی دارم
    هر کاری میکنم دو تا قسمتی ک جدا میکنی برا شارژ کردن بهم دیگه پیچ نمیشه
    باید چیکار کنم
    الان ویپ سالم اما بهم وصل نمیشه

  2. ممنون از شما یه سوال برای من پیش آمده .این دستگاه مقاومت خوان برای چی هست مگه خود دستگاه ها مقاومت رو نشان نمی دن واینکه برای ساخت سیم پیچ به چه نکاتی توجه کنیم چند دور با چه نوع سیمی بزنیم وبعد مقدار مقاومت به دست آمده باید چند باشد مگه فرقی هم میکنه که مقاومت چند باشه؟؟؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا