دستگاه ویپ و جویس

آیا ترک سیگار با دستگاه ویپ امکان پذیر است ؟

مزایای دستگاه ویپ نسبت به دیگر روش‌های ترک سیگار

ترک سیگار با دستگاه ویپ امکان پذیر است. تحقیقات منتشر شده در سال 2017 همگی حاکی از این بود‌ه‌اند که ویپ می‌تواند در ترک سیگار تاثیر مثبتی داشته باشد. بنابراین، حالا با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که ویپ نسبت به دیگر روش‌های ترک سیگار نظیر آدامس یا برچسب نیکوتینی آمار بسیار بهتری را از خود به جای گذاشته است. با این حال، هنوز هم بحث و جدل‌ پیرامون این موضوع ادامه دارد و بسیاری از دانشمندان نمی‌توانند به نتیجه گیری کاملی در این مورد برسند. حتی در سال 2016، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که تمامی کشورها باید قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای را برای سیگار الکترونیکی و دستگاه ویپ وضع کنند. این سازمان حتی تا ممنوع کردن طعم دهنده‌های جویس ویپ نیز پیش رفت.

ترک سیگار با دستگاه ویپ امکان پذیر است

سازمان کنترل بیماری‌ها نیز یکی دیگر از مخالفان سرسخت ویپ بوده است. دکتر تام فریدن، در سال 2013 اعلام کرد که نگرانی‌های زیادی در مورد نسل جدید و جایگزینی نیکوتین سیگار به جای ویپ و سیگارهای الکترونیکی وجود دارد. چندی بعد، تحقیق صورت گرفته در دانشگاه میشیگان نشان داد که دانش آموزان و دانشجویانی که تاکنون سیگار نکشیده‌اند، هرگز سراغ سیگارهای الکترونیکی نیز نرفته‌اند.

با این وجود، به نظر می‌رسد که تمامی مخالفان سیگارهای الکترونیکی کم کم باید به حامیان این محصولات تبدیل شوند. تحقیقات انجام شده حکایت از این موضوع داشته‌اند که ویپ نه تنها محبوبیت بسیار زیادی در میان افراد سیگاری دارد، بلکه نتایج باورنکردنی نیز توسط ویپ به ثبت رسیده است. داستان جایی جالب‌تر می‌شود که تایید چنین موضوعی از آمار و ارقام ثبت شده از سازمان کنترل بیماری‌ها صورت گرفته است.

تحقیقات جدید سازمان کنترل و پیشگیری بیماری‌ها ویپ را برای ترک سیگار بسیار مفید دانسته است:

در گزارشی که در ماه آوریل سال 2017 از کشور آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که افراد سیگاری بیشتری در حال روی آوردن به سمت ویپ و سیگارهای الکترونیکی هستند. تقریبا بیش از 16 هزار نفر در این نظرسنجی که بیش از 26 ماه به طول کشیده شرکت کرده‌اند.

نتایج نشان داد که بیشتر کسانی که به دنبال یکی از راه‌های ترک سیگار بوده‌اند، حداقل یک بار دستگاه ویپ را امتحان کرده‌اند. کسانی که تنها یک راه را برای ترک سیگار در نظر گرفته بودند، در ابتدا ترک سیگار به مرور زمان و با کاهش مصرف را انتخاب کرده‌اند. اما بسیاری نیز ویپ را به موارد دیگری نظیر آدامس و برچسب‌های نیکوتین ترجیح داده‌اند. این در حالی است که آدامس و برچسب‌های نیکوتینی مورد تایید سازمان بهداشت جهانی است اما همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، این سازمان رابطه‌ی آن‌چنان خوبی با ویپینگ ندارد.

تحقیقات جدید سازمان کنترل بیماری‌ها ویپ را برای ترک سیگار بسیار مفید دانسته است:

یکی از نویسندگان این تحقیق، دکتر تیم مکافی بوده، مدیر سابق سازمان کنترل بهداشت بوده است. به همین دلیل، در این گزارش باز هم دستگاه ویپ مورد تایید قرار نگرفته و بار دیگر، هشدارهای سازمان بهداشت جهانی در این گزارش دیده می‌شود. این در حالی است که آمار منتشر شده از سوی همین سازمان داستانی دیگر را برای تعریف کردن دارد و مشخص نیست چنین پافشاری مبنی بر ضرر و زیان داشتن دستگاه ویپ از کجا سرچشمه می‌گیرد. خوشبختانه تحقیقات دیگر صورت گرفته مسئله را تا حد زیادی برای ما روشن می‌کند که در این جا به بررسی آن‌ها می‌پردازیم:

آمار سیگاری‌ها در کشور آمریکا در حال کاهش است؛ آیا ویپ نقش مثبتی در این آمار داشته است؟

در ماه ژولای 2017 گروهی از محققان از دانشگاه سن دیگو کالیفرنیا تحقیقات انجام شده در مورد روش‌های ترک سیگار از سال 2001 تا 2015 را مورد بررسی قرار دادند. نتایج تحقیق نشان داد که میزان ترک سیگار طی سال‌های 2014 و 2015 نسبت به سال‌های گذشته با افزایش قابل توجه 1.1 درصدی مواجه بوده است.

آمار سیگاری‌ها در کشور آمریکا در حال کاهش است؛ آیا ویپ نقش مثبتی در این آمار داشته است؟

آمار ترک سیگار معمولا در هر سال به 4.5 درصد می‌رسد و شاید افزایش 1.1 درصدی اهمیت زیادی نداشته باشد اما اگر این آمار را بر روی جمعیت افراد بیاوریم، ماجرا کاملا رنگ دیگری را به خود می‌گیرد. بنابراین، نزدیک به 350 هزار نفر به تعداد افرادی که تصمیم به ترک سیگار گرفته‌اند در این دوسال افزوده شده است. پروفسور ژان ژو، یکی از نویسندگان این تحقیق با نتیجه‌گیری مناسب نوشته است:

« این اولین باری است که در قرن 21 با چنین افزایشی در میان افراد سیگاری در کشور آمریکا روبه‌رو شده‌ایم»

محققان این پژوهش با قاطعیت اعلام کردند که این افزایش فقط و فقط به خاطر سیگارهای الکترونیکی و ویپ بوده‌ است. آن‌ها اعلام کردند که در سال 2010 ویپ‌ها آنچنان شناخته شده نبوده‌اند اما در سال 2014، با افزایش چشمگیر این محصولات روبه‌رو شده‌ایم. تقریبا نزدیک به 65 درصد از افرادی که در سال 2014 از سیگارهای الکترونیکی و دستگاه ویپ استفاده کرده‌اند خواستار ترک سیگار بوده‌اند. این آمار برای افرادی که از این نوع محصولات استفاده نکرده‌اند به 40 درصد می‌رسد. این آمار برای کسانی که موفق به ترک سیگار شده‌اند به ترتیب به 8.2 درصد و 4.8 درصد می‌رسد.

لازم به ذکر است که این تحقیق، پژوهشی عملی و تحت شرایط کنترل شده نبوده و تنها تحقیقات پیشین را مورد بررسی خود قرار داده است. با این حال، دکتر ژو بر این عقیده است که تنها دستگاه‌های ویپ پاسخی منطقی برای چنین افزایشی هستند و دیگر محصولات ترک سیگار قبل از سال 2010 نیز وجود داشته است.

پیشنهاد مطالعه مقاله : مضرات ویپ اسموک | آیا عوارض ویپ کم‌تر از سیگار است؟

چگونه توسط دستگاه ویپ، سیگار را ترک کنیم؟

قطعا تا الان این سوال در ذهن شما شکل گرفته که آیا می‌توانید توسط دستگاه ویپ به ترک سیگار بپردازید یا خیر؟ این کار اصلا کار راحتی نیست اما به شما این اطمینان را می‌دهیم که ترک سیگار توسط دستگاه ویپ به مراتب راحت‌تر از کاهش کشیدن سیگار به صورت روزانه است. دستگاه ویپ یا سیگارهای الکترونیکی به شما این امکان را می‌دهند تا نیکوتین بدون عوارض‌های مخرب سیگار وارد بدن شما شود. کشیدن دستگاه ویپ بسیار شبیه به سیگار است از این جهت که برای کشیدن آن باید دست خود را به سمت دهان آورده و از دستگه استفاده کنید. بسیاری از سیگاری‌ها به خاطر این که دستشان نتوانسته حالتی مشابه را داشته باشد موفق به ترک سیگار نشده‌اند.

چگونه توسط دستگاه ویپ، سیگار را ترک کنیم؟

در نهایت، دنیای ویپ دنیای آن‌چنان پیچیده‌ای نیست. کافی است مقداری جویس ویپ را درون مخزن دستگاه قرار داده، دکمه‌ی شروع را فشار دهید و سپس از دستگاه استفاده کنید. طبیعتا برای این که بتوانید با این نوع دستگاه‌ها خود را وفق دهید مدت زمانی طولانی سپری خواهد شد اما کافی است زندگی خود را بدون سیگار و تمامی مزایای آن تصویر کنید. در پایان این مقاله به پنج علت اصلی که می‌توانید برای ترک سیگار به دستگاه ویپ روی بیاورید اشاره می‌کنیم:

راحتی در استفاده: در واقع برای استفاده از دستگاه ویپ نیازی به مراجعه به دکتر یا داروخانه نخواهید داشت. استفاده از ویپ بسیار راحت‌ بوده و همچنان می‌توانید در بسیاری از مکان‌هایی که مجاز به کشیدن سیگار نیستید، از دستگاه ویپ استفاده کنید.

قیمت مناسب: به طور کلی، ویپ قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به سیگار دارد. دستگاه ویپ هزینه‌های جانبی نظیر خرید ایجوس یا اتومایزر را بر روی دوش شما قرار خواهد داد اما قطعا در درازمدت این هزینه‌ها در مقابل سیگار بسیار کمتر خواهند بود. البته همه چیز به نوع مصرف شما از سیگار یا ویپ بر می‌گردد.

زنندگی گلو: دستگاه ویپ تنها راه حل جدایی از سیگار است که همچنان می‌تواند مقداری زنندگی گلو برای شما ایجاد کند. بسیاری از سیگاری‌ها به خاطر همین علت نمی‌توانند سیگار را ترک کنند اما اگر شما هم جزوی از آن‌ها هستید، پیشنهاد می‌کنیم به سراغ جویس‌هایی بروید که مقدار PG بالاتر و نیکوتین بیشتری دارند.

طعم‌های متنوع جویس ویپ: مهم نیست که چه کار کنید، تنباکو همیشه مزه‌ی تنباکو می‌دهد حتی اگر به آن نعنا اضافه کنید. طعم‌های متفاوت ایجوس می‌تواند تجربه‌ای بی نظیر را برای شما رقم بزند. از طعم‌های خنک میوه‌ای گرفته تا طعم‌های مختلف تنباکو. همگی این مزه‌ها برای سلیقه‌ی شما در نظر گرفته شده است.

کاهش مصرف نیکوتین با ویپ: شما با دستگاه ویپ می‌توانید مقدار نیکوتین مصرفی خود را کاملا تحت کنترل داشته باشید. به عنوان مثال، در ابتدا می‌توانید از ایجوس‌های 9 یا 12 میلی گرمی نیکوتین استفاده کنید. سپس بعد از مدتی مصرف نیکوتین خود را به 6 یا 3 میلی گرم کاهش دهید. قبل از این که متوجه شوید چه اتفاقی اتفاده، می‌توانید مصرف را به 0 میلی گرم برسانید. ایجوس‌های متعددی در وب‌سایت نشت آپ مقدار نیکوتین 0 را در اختیار شما قرار می‌دهند. انتخاب با شماست!

قسمت دوم مقاله :

ترک سیگار همیشه برای افراد سیگاری یکی از سخت‌ترین کارهای ممکن بوده است. طی سالیان گذشته، مباحث پیرامون سلامتی دستگاه‌های ویپ و تاثیر آن بر ترک سیگار مورد بررسی و همچنین بحث زیادی قرار گرفته است. از زمانی که این نوع دستگاه‌ها وارد بازار شده‌اند، بسیاری از گروه‌های ضد سیگار از ریسک بالای این نوع محصولات صحبت کرده‌اند. به گفته‌ی این افراد، ویپ نه تنها هیچ کمکی به ترک سیگار نمی‌کند، بلکه ترک کردن آن را نیز بسیار سخت می‌کند. حتی بسیاری از سازمان‌های بین المللی نظیر سازمان بهداشت جهانی نیز چنین ادعایی را تایید کرده است هر چند پشت پرده‌ی چنین ادعایی هرگز مشخص نیست.

اگر چنین مواردی درست بودند، پتانسیل دستگاه‌های ویپ مبنی بر این که این نوع دستگاه‌ها به ضرر سلامتی کاربران هستند کاملا از بین می‌رفت. مهم نیست که ویپ تا چه اندازه‌ای به کاهش سیگار کمک می‌کند، اما اگر واقعا دستگاه‌های ویپ به ضرر سلامتی هستند پس استفاده از آن‌ها کاملا بی فایده می‌شد. در واقع، تحقیقات انجام شده همگی خلاف چنین ادعایی را ثابت کرده‌اند. به گفته‌ی جدیدترین تحقیقات منتشر شده از معتبر‌ترین مجلات دنیا، ویپ می‌تواند تا 95 درصد سلامتی کاربر را بهبود ببخشد.

نگاهی کوتاه به تاثیر ویپ بر ترک سیگار

نگاهی کوتاه به تاثیر ویپ بر ترک سیگار

دنیای ویپ، دنیای بسیار تازه و جدیدی بوده و طبیعتا نمی‌توان مانند سیگار، تحقیقات بسیار زیادی را در مورد آن پیدا کرد. اگر به دنبال تحقیقات بیشتری هستید، باید مدت زمان بیشتری را صبر کنید تا محققان بتوانند به طور کامل این دستگاه‌ها را بررسی کنند؛ هر چند تحقیقات منتشر شده تا به امروز همگی علمی بوده و هیچ گونه مشکلی در آن‌ها پیدا نمی‌شود. حتی اگر تحقیقات را کاملا کنار بگذاریم، به تجربه‌ی شخصی بسیاری از کاربران و آمار و ارقام منتشر شده خواهیم رسید که در اینجا سعی می‌کنیم به بررسی آن‌ها بپردازیم.

به هر حال، تجربه‌ی ویپ و مقایسه‌ی آن با سیگار همانند پریدن از ارتفاع با چتر و بدون آن است. اگر بخواهید به دلیل ادعاهای نه چندان درست و مدارک به اثبات نرسیده در هنگام پریدن، چتری را با خود حمل نکنید احتمال مرگ شما تقریبا صد در صد است. اما اگر در هنگام پریدن چتر نجات را داشته باشید، حتی با فرض این که این چتر ممکن است کار نکند، احتمال زنده ماندن شما بسیار بالا است. بنابراین، حتی اگر چند درصد احتمال آسیب رسیدن به سلامتی شخص توسط دستگاه‌های ویپ وجود داشته باشد، این نوع محصولات قطعا بهتر از سیگاری هستند که سرطان زا بودن آن‌ها به اثبات رسیده است.

تاثیر ویپ بر ترک سیگار

در مثال چتر بازان، تجربه‌ی افراد در هنگام پرش می‌تواند مدرکی بسیار محکم و با ثبات برای اثبات کارایی چتر باشد. اگر چندین هزار نفر کارایی چتر نجات را تایید کند، احتمالا شما نیز در هنگام پرش از ارتفاع چتر نجات را همراه خود خواهید برد. دستگاه ویپ نیز وضعیتی کاملا مشابه دارد. سازمان CASAA که سازمانی برای راه‌های جایگزین سیگار محسوب می‌شود، به تازگی آمار جدیدی را منتشر کرده که بیش از 11 هزار نفر از افراد توانسته‌اند با استفاده از دستگاه ویپ سیگار را کاملا ترک کنند.

در هر حال، ترک سیگار توسط دستگاه‌های ویپ کاملا ممکن است. بسیاری از تجربه‌های افراد در دنیای اینترنت منتشر نمی‌شوند و آمار 11 هزار نفری را می‌توان نمونه‌ی کوچکی از مصرف کنندگان ویپ دانست که سیگار را ترک کرده‌اند. بنابراین، با چنین آماری دستگاه‌های ویپ اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. پس نگاهی عمیق‌تر به آمار و ارقام منتشر شده می‌اندازیم.

همان‌طور که در ابتدای مطلب نیز به این موضوع اشاره کردیم، بسیاری از سازمان‌های معتبر جهانی از خطرات دستگاه ویپ گفته‌اند و آن را هرگز تایید نکرده‌اند. این مسئله زمانی جالب‌تر می‌شود که همین سازمان‌ها از محصولاتی نظیر چسب و آدامس نیکوتین پشتیبانی می‌کنند. ادعای پشت چنین محصولاتی بدین صورت است که هر گونه منبع نیکوتین جایگزین می‌تواند به کاربر در ترک سیگار کمک کند و چنین ادعایی نیز کاملا درست است. آمار و ارقام منتشر شده از مناطق اسکاندیناوی نیز بر این موضوع حکایت دارد که تنباکوی بدون دود در ترک سیگار کمک بسیاری کرده است.

بنابراین، اگر بخواهیم نتیجه گیری کوتاهی از موارد گفته شده داشته باشیم به این ادعا می‌رسیم که هرگونه نیکوتین جایگزین می‌تواند به کاربر در ترک سیگار کمک بسزایی کند. دستگاه ویپ نیز منبع دیگری از نیکوتین است که به راحتی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. در نتیجه، اگر آدامس‌های نیکوتین دار یا برچسب‌های مشابه به ترک سیگار کمک می‌کنند، چرا دستگاه‌های ویپ که حسی بسیار مشابه با سیگار را به کاربر تلقین می‌کنند نتوانند به ترک سیگار کمک کنند؟

نمودار افراد سیگاری بالای 18 سال در کشورهای مختلف

در اینجا نگاهی به آمار و ارقام منتشر شده از افراد سیگاری و همچنین مصرف کنندگان ویپ می‌اندازیم. در نمودار فوق، افراد بالای 18 سال سیگاری در کشورهایی نظیر انگلستان، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی به تصویر کشیده شده است.

در بریتانیا، 20 درصد از افراد در سال 2011 سیگاری بوده‌اند. این آمار در سال 2017 با روی کار آمدن گسترده‌ی دستگاه‌های ویپ به 15 درصد رسیده است. وزارت بهداشت انگلستان در آماری که منتشر کرده تعداد افراد سیگاری را 6.1 میلیون تخمین زده که این امار برای استفاده کنندگان ویپ به 2.5 میلیون می‌رسد. بر اساس این آمار، بیش از 1.2 میلیون نفر از افراد سیگاری موفق به ترک سیگار شده‌اند.

علاوه بر موارد مورد اشاره، محققان با استفاده از همین آمار و مصرف کنندگان سیگارهای الکترونیکی رابطه‌ی مثبت و قابل توجهی را میان ترک سیگار و دستگاه‌های ویپ پیدا کرده‌اند که در نمودار زیر آن را مشاهده می‌کنید.

رابطه ترک سیگار و سیگار الکترونیکی

چنین آماری برای کشور آمریکا نیز صدق می‌کند. تعداد افراد سیگاری این کشور در سال 2011 به 19 درصد می‌رسید که این آمار در سال 2017 به 14 درصد رسیده است. اگر چنین کاهشی را تصادفی می‌دانید کافی است آمار میان سال‌های 2001 و 2011 را مقایسه کنید، زمانی که دستگاه‌های ویپ بدین شکل در بازار یافت نمی‌شدند. در سال 2001، بیش از 22.8 از افراد در کشور آمریکا به سیگار اعتیاد داشتند که این آمار در سال 2007 به 19.8 درصد رسیده است. محققان آماری مشابه را برای نوجوانان سیگاری نیز منتشر کردند که باز هم با افزایش ویپ، شاهد کاهش افراد سیگاری بوده‌ایم.

تحقیقات ابتدایی انجام شده حکایت از تاثیر مثبت ویپ بر ترک سیگار دارد:

بار دیگر قبل از این که به سراغ تحقیقات انجام شده در این خصوص برویم، لازم است به چند نکته که تاکنون متوجه آن شدیم، اشاره کنیم. در ابتدا، همگی می‌دانیم که که اکثر افراد سیگاری کارکرد ویپ را تایید کرده‌اند و از سوی دیگر، آمار و ارقام منتشر شده نیز نرخ کاهش افراد سیگاری را با روی کار آمدن دستگاه‌های ویپ نشان داده‌اند. طبیعتا این موارد نمی‌توان سازمان بهداشت جهانی را قانع کند اما به عنوان یک شخص بی طرف که مدارک منتشر شده را همگی در کنار هم قرار می‌دهد، می‌توان گفت که ویپ تاثیر زیادی بر کاهش افراد سیگاری داشته است.

تاثیر مثبت ویپ بر ترک سیگار

به هر حال، این موضوع با نگاهی کوتاه به تحقیقات انجام شده گسترده‌تر می‌شود. تحقیقات ابتدایی روش تحقیق نسبتا ساده‌ای داشتند و تعداد افرادی که در آن هم شرکت کردند آن چنان زیاد نبوده است. به عنوان مثال، یکی از اولین تحقیقاتی که در مورد دستگاه‌های ویپ منتشر شد به سال 2011 بر می‌گردد که بیش از 40 سیگاری که هیچ تمایلی به ترک سیگار نداشته‌اند را به کار گرفته است. در این تخقیق، به این افراد طی مدت شش ماه سیگار الکترونیکی داده شد و در پایان آن بیش از 22.5 درصد از افراد سیگار را ترک کرده و تقریبا 32.5 درصد دیگر میزان مصرف سیگار خود را به نصف یا بیشتر کاهش داده بودند. از مشکلات این پژوهش می‌تواند به عدم داشتن گروه کنترل و همچنین تعداد کم شرکت کنندگان دانست.

یکی دیگر از تحقیقاتی که به صورت تصادفی صورت گرفته، بیش از 300 نفر از افراد سیگاری را به کار برده است. در این تحقیق به صورت کاملا تصادفی مقدار نیکوتین کارتریج 7.2 میلی گرمی، نیکوتین 7.2 میلی گرمی در قسمت اول تحقیق و سپس نیکوتین 5.4 میلی گرمی در قسمت دوم و همچنین کارتریج فاقد نیکوتین به همراه سیگار الکترونیکی در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفته است. نتایج منتشر شده حاکی از این بوده که تقریبا 13 درصد از افراد گروه نیکوتین 7.2، 9 درصد از افراد نیکوتین 7.2 و 5.4 و 4 درصد از افراد فاقد نیکوتین موفق به ترک سیگار بعد از یک سال شده‌اند.

یکی دیگر از تحقیقات انجام شده در این خصوص که مهم‌ترین آن هم به شمار می‌رود بیش از 657 نفر از افراد سیگاری را برگزیده است. در این تحقیق، برخی از افراد سیگار الکترونیکی به همراه کارتریج‌های 16 میلی گرمی نیکوتین را دریافت کرده‌ بودند؛ برخی دیگر برچسب‌های نیکوتین و برخی دیگر سیگارهای الکترونیکی فاقد نیکوتین را استفاده کردند. بعد از شش ماه از انجام این تحقیق، 7.3 درصد از افراد گروه ویپ به همراه کارتریج نیکوتین سیگار را کاملا ترک کرده بودند. این آمار برای گروه برچسب‌ نیکوتین به 5.8 درصد و برای گروه کاتریج‌های فاقد نیکوتین به 4.1 درصد رسیده بود.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، اکثر تحقیقات صورت گرفته حاکی از ترک سیگار توسط دستگاه‌های ویپ و سیگارهای الکترونیکی هستند. با این وجود، هنوز هم از لحاظ استانداردهای جهانی تحقیقات زیادی در این خصوص صورت نگرفته است. شاید طی سال‌های آینده و با روش‌های تحقیق بهتر بتوان به نتیجه گیری قاطعانه‌تری در مورد فواید دستگاه ویپ بر ترک سیگار رسید و با اطمینان بیشتری در این خصوص نوشت.

پژوهش‌های اخیر مدارک بسیار قدرت‌مندتری را در مورد دستگاه ویپ و ترک سیگار ارائه می‌کنند:

با این وجود در سال‌های اخیر نیز تحقیقات بسیار مفید و قابل توجهی در مجلات معتبر دنیا به ثبت رسیده است. از جمله این تحقیقات می‌توان به پژوش‌ دکتر کنستانتینوس اشاره کرد که تمامی مصاحبه‌های سال 2016 و 2017 سازمان بهداشت جهانی رو جمع آوری کرده است. در این تحقیق، افرادی که موفق به ترک سیگار شده‌اند را در این دو سال با یکدیگر مقایسه کرده و آمار و ارقام منتشر شده در مورد آن‌ها را مورد بررسی قرار داده است. آمار منتشر شده حکایت از این موضوع داشته که افرادی که در سال 2017 موفق به ترک سیگار شده‌اند در مقایسه با کسانی که طی سه سال اخیر سیگار را ترک کرده‌اند سابقه‌ی بیشتری در استفاده از دستگاه ویپ داشته‌اند. این آمار زمانی اهمیت خود را نشان می‌دهد که در مقایسه با شش سال پیش به مقایسه‌ی 10.5 درصدی با 0.7 درصدی می‌رسیم که نشان می‌دهد افراد استفاده کننده از دستگاه ویپ می‌توانند به راحتی موفق به ترک سیگار شوند.

ترک سیگار با استفاده از دستگاه ویپ

یکی دیگر از پژوهش‌های انجام شده به دی ماه سال 97 بر می‌گردد که در آن 210 نفر شرکت داشتند. افراد به صورت کاملا تصادفی به گروه‌های ویپ با نیکوتین، ویپ بدون نیکوتین و گروه کنترل انتقال یافتند. نتایج منتشر شده پس از سه ماه حاکی از این بود که حداقل یک نفر از میان چهار نفر اعضای گروه ویپ نیکوتین موفق به ترک سیگار شده است. این آمار برای گروه کنترل یک نفر در هر ده نفر بوده است. محققان تحقیقات انجام شده را در پایان با میزان مصرف سیگار در روز نیز مقایسه کردند. نتایج نشان داد که افراد گروه ویپ نیکوتین در طول یک روز پس از انجام این تحقیق به مراتب کمتر از دیگر گروه‌ها به سیگار کشیدن ادامه داده‌اند.

در نهایت، به تحقیق آخر می‌رسیم که به تازگی و در مجله‌ی بسیار معتبر پزشکی انگلستان نیز منتشر یافته است. در این تحقیق بیش از 886 نفر که در سرویس‌های ترک سیگار کشور انگلستان قبلا فعالیت داشتند شرکت کردند. این تحقیق نیز افراد به صورت تصادفی در میان دو گروه ویپ با مقدار نیکوتین 18 میلی گرمی و گروه محصولات NRT نظیر برچسب نیکوتین قرار گرفتند. اعضای گروه ویپ می‌توانستند طعم مورد نیاز و همچنین مقدار قدرت نیکوتین را بعد از به اتمام رسیدن اولین ایجوس انتخاب کنند. نتایج منتشر شده بعد از یک سال نشان داد که 18 درصد از افراد گروه ویپ موفق به ترک سیگار شده‌اند. این آمار برای گروه NRT  تنها به 9.9 درصد رسیده بود. جالب‌تر اینجاست که افراد بعد از ترک سیگار همچنان به مصرف ویپ ادامه می‌دادند و از این لحاظ هیچ مشکلی را احساس نمی‌کردند.

جمع بندی؛ آیا ویپ به ترک سیگار کمک می‌کند؟

آیا ویپ به ترک سیگار کمک می‌کند؟

برای جمع بندی کامل این موضوع بار دیگر نگاهی به مدارک و شواهدی می‌اندازیم که تاکنون در مورد ویپ و ترک سیگار به دست آمده است:

  • افراد سیگاری دستگاه ویپ را برای ترک سیگار بسیار مفید دانسته‌اند.
  • استفاده از دستگاه ویپ به جای سیگار بسیار منطقی به نظر مي‌رسد.
  • با شروع به کار دستگاه‌های ویپ به صورت گسترده، نرخ افراد سیگاری به شکل محسوسی کاهش یافته است.
  • تحقیقات اولیه هرچند شک برانگیز و محدود، نتایج بسیار مثبتی داشته‌اند.
  • ادعای این که ویپ هرگز به ترک سیگار کمکی نمی‌کند، ادعایی ضعیف و بدون مدرک مستحکم است.
  • تحقیقات اخیر منتشر شده با قاطعیت بیشتری به تاثیر ویپ بر روی ترک سیگار پرداخته‌اند.

در هر حال، همچنان هم بحث و جدل در مورد فواید دستگاه ویپ ادامه دارد و به نظر می‌رسد اگر به دنبال قاطعیت بیشتری هستیم، همچنان باید منتظر بمانیم اما تحقیقات منتشر شده تاکنون همگی به تاثیر مثبت ویپ اعتقاد داشته‌اند. اگر نگاهی منطقی به تاثیرات دستگاه ویپ بر روی سلامتی و ترک سیگار داشته باشیم، متوجه فواید آن خواهیم شد. تجربه‌ی کاربران سیگاری، تحقیقات انجام شده و همچنین آمار و ارقام همگی به تاثیر مثبت دستگاه ویپ اشاره داشته‌اند.

قسمت سوم مقاله :

ویپینگ در مقابل سیگار ( ترک سیگار و تعویض آن با ویپ)

در این مقاله جایگزینی سیگار با دستگاه ویپ ،  به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفته است. احتمالا شما اخباری در مورد سیگارهای الکترونیکی شنیده و هیجان دارید که ترک سیگار را با ویپ امتحان کنید.
درست است؟ بنابراین قبل از اینکه آن را امتحان کنید خیلی اهمیت دارد که حقایق را بررسی کنید و بعد به تیم ویپینگ بپیوندید.

آمار و ارقام در مورد ویپینگ

صنعت ویپینگ هنوز در بازار کاملا جدید است. فقط در حدود یک دهه یا بیشتر از حضور آن می گذرد. از آنجایی که عموم مردم سیگار نمی کشند پس خیلی از آنها از ویپ اطلاعی ندارند. در اینجا جنبه های مختلفی از عادات، سیگار کشیدن و استفاده از ویپینگ، مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا شما تفاوت و تشابه آنها را درک کنید.
سوالات مهمی وجود دارد که افراد سیگاری و استفاده کنندگان می پرسند و در گذشته به دلیل کمبود تحقیقات در این باره پاسخ درستی به این سوالات داده نشده ولی در سالهای اخیر با وجود تعداد زیادی محققان شناخته شده و انتشار مقالاتی واضح، وضع بکلی عوض شده است.
متاسفانه هنوز به دلیل جدید بودن این صنعت گاهی اوقات آن را از دسته سیگارها به حساب می آورند. خوشبختانه با گذشت زمان و مطالعات بیشتری که انجام می شود افراد زمانی که ویپ می کشند تا سیگار، چون احساس آزادی دارند، لذت بیشتری خواهند برد. موارد زیادی وجود دارد که باید در مقایسه بین ویپ و سیگار مورد توجه قرار گیرد.

استفاده از ویپینگ به جای سیگار کشیدن: عناصر شیمیایی

چه شما در حال دود کردن یا فرستادن دود سیگار به درون ریه باشید در هر حال عواقب بهداشتی قابل توجه ای همراه آن وجود دارد. عواقب بد و کاهش سلامتی سیگار کشیدن در طولانی مدت بسیار بیشتر از ویپینگ ذکر شده است.
اینجا خلاصه ای از شایع ترین عوارض بهداشتی که توسط محققین پیدا شده برای سیگار و ویپ ذکر می شود.

سیگار و ترکیبات شیمیایی آن

سیگار کشیدن یعنی سوختن تنباکو و همراه آن هزاران ترکیب شیمیایی وجود دارد که بالای 20 تا از این ترکیبات شیمیایی ارتباط قوی ای با سرطان دارند. چون نام بردن از این بیست و چند ترکیب طولانی می شود معمولا ما این ترکیبات “سرطان زا” می نامیم. تعدادی از این مواد شیمیایی به ترتیب زیر می باشند:

• نیکوتین: ماده شیمیایی اعتیاد آور است که به مصرف کننده القا می کند بیشتر مصرف کند. زمانی که می گویند فلانی به سیگار معتاد است در اصل به نیکوتین اعتیاد دارد.
• سیائید هیدروژن
• فرمالدئید
• سرب
• اکسید آرسنیک
• آمونیاک
• بنزن( ماده نفتی)
• منوکسید کربن
• نیترو آمین ها
• هیدروکربن های معطر چند حلقه ای

همانطور که ذکر شد تعداد زیادی از این مواد شیمیایی باعث ایجاد شرایطی می شوند که سلامتی را به خطر می اندازند. مانند: سرطان، بیماری قلبی و ریوی.
شما نمی توانید عناصر شیمیایی بیماری زا را در پروسه تولید سیگار مشاهده کنید بلکه این عناصر زمان سوختن تنباکو و سیگار کشیدن به وجود می آیند و آنها به نوبه خود دود را به وجود می آورد که باعث ترکیب های سرطان زایی که قبلا گفتیم، می شود.

ویپینگ و ترکیبات شیمیایی آن

فرایند اولیه ویپینگ طوری است که بی نیاز از سوختن می باشد و همین باعث می شود تعدادی از ترکیبات ذکر شده در بالا را حذف شوند. مطالعات بر روی بخار ایجاد شده از ویپ نشان میدهد که تفاوت معنی داری بین تعداد مواد سرطان زا در ارتباط با سیگار کشیدن وجود دارد، همانطور که ذکر شد تعداد بالای 20 ماده سرطان زا در سیگار وجود داشت که این ترکیبات در بخار ویب خیلی کمتر می باشد.
این ترکیبات در بخار ایجاد شده از ویپینگ بدین صورت می باشد:

• نیکوتین: ماده شیمیایی اعتیاد آور است که به مصرف کننده القا می کند که بیشتر مصرف کند. زمانی که می گویند فلانی به سیگار معتاد است در اصل به نیکوتین اعتیاد دارد.
• گلیکول پروپیلن
• گلیسیرین سبزیجات
• استالدئید
• نیتروزآمین ها

مواد شیمیایی مربوط به ویپ برای طمع دادن است و بسیاری از آنها از نوع مواد غذایی هستند و برای مصرف بی ضرر می باشند. این موضوع باعث می شود در زمینه ای که هنوز تحقیقات شناخته شده ای بر روی ویپینگ انجام نشده سوال بزرگی برایمان به وجود آید : آیا این طمع دهنده ها طوری طراحی شدند که جذب شوند( مصرف شوند) یا تبخیر؟ هنوز تاثیرات بلند مدت استفاده از آنها بر روی بدن انسان همچنان ناشناخته است.
مرکز تحقیقات و آموزش کنترل دخانیات سان فرانسیسکو در دانشگاه کالیفرنیا، 9 ماده شیمیایی را در بخار حاصل از سیگارهای الکترونیک شناسایی کرده است که در لیست سرطان زا و ضد باروری قرار دارند. البته این مواد شیمیایی در همه ویپ ها وجود ندارد .

همچنان باید توجه داشت که این هشدار برای آگاهی داشتن از بعضی از خطرات بالقوه است نه اینکه افراد برای استفاده از ویپ دلسرد شوند. پس نگران نباشید. این موضوع نبرای این است که بدانیم چقدر ویپ در مقایسه با سیگار امنیت دارد، البته هنوز مطالعاتی مورد نیاز است.

بررسی امنیت و سلامتی

عجالتا هر چیزی نه فقط به شرایط سلامتی و بهداشتی بلکه به تصویر گسترده تر از سلامتی و امنیت مربوط می شود. با داستانها و تجربیاتی که از سیگار کشیدن یا استفاده از ویپ دارید، مقایسه کنید کدام یک از آنها از عادت های امن در زندگی روزمره شما می باشد؟ (یعنی از کدام یک آنها استفاده میکنید).

سیگار کشیدن و ایمنی

به لحاظ ایمنی و سلامتی سالهاست که سیگار کشیدن باعث ایجاد نگرانی در سراسر جهان شده است، به همین خاطر برای جلوگیری از صدمات جدی بیشتر، قوانینی وضع شده است. از مهمترین نگرانی های سلامتی و ایمنی شایع درباره سیگار کشیدن، آتش سوزی است که توسط سیگار رخ می دهد.

آتش سوزی مواد

یک گزارش که توسط جان راسل هال، به نام ” مشکل آتش سوزی مواد سیگار” (سال 2017)منتشر شد، آمار شگفت انگیزی را درباره این موضوع شرح داده است.” در سال 2011 اداره آتش نشانی آمریکا به حدود 90000 آتش سوزی مواد- سیگار خدمات داده است. مشخص شد که در نتیجه این حوادث 540 نفر جان خود را از دست داده و 1640 نفر مصدوم و مجموع 621(هزار) دلار خسارت در بر داشت.

ویپینگ و ایمنی

مطالعات نشان می دهد که در مقایسه با سیگار خطرات استفاده از ویپینگ در حد قابل توجهی پایین تر است، با این حال مشکلاتی در آنها دیده شده است. این مشکل شامل ترکیدن باطری های سیگارهای الکترونیکی بود که همانطور انتظار می رود می تواند باعث نگرانی شما از لحاظ سلامتی و ایمنی شود:

ترکیدن باتری ها

همزمان با انتشار سیگارهای الکترونیک در سال 2007، مشکل بزرگی در باطری آنها کشف شد که مشکل آنها انفجارشان بود، اگر چه علت اصلی این موضوع مشخص نیست ولی پژوهشها و گزارشها نشان می دهد که شارژ بیش از حد باطری و استفاده از باطری های دارای استاندارد پایین نقش مهمی را در این انفجار ایفا می کنند.

وب سایت ecigone لیست کاملی را در این باره ارائه کرده است: این وب سایت تمام انفجارها را از زمان راه اندازی ویپ جمع آوری کرده است. این فهرست تجزیه و تحلیل های بسیار مفیدی را در مورد سیگارهای الکترونیکی ارائه می دهد.(اعضاء،2017).از زمان راه اندازی در سال 2007 آنها کلا 243 انفجار در سیگارهای الکترونیکی را گزارش کردند:

• 63 انفجار در زمان استفاده
• 84 انفجار در زمان شارژ شدن
• 52 انفجار در انبار، حمل و نقل و موقعیت های ناشناخته رخ داده است.

تصور می شود که انفجارهای قبل از سال 2015 هیچ گونه آسیبی در بر نداشته، با این حال، با توجه به افزایش حجم باطری در سالهای اخیر تصور می شود که جراحات ناشی از انفجارها بسیار بیشتر از گذشته باشد. در مجموع در کنترل ایمنی و سلامت باطری ها و دستگاهها، پیشرفت های مهمی ایجاد شده است که اطمینان می دهد در زمان استفاده ، یا در محل انبار یا مسیر حمل و نقل در شرایط مناسب احتمال کمتری وجود دارد که این باتری ها منفجر شوند.هنگام استفاده باطری، همیشه از استاندارد ایمنی آنها اطمینان حاصل کنید. تقریبا تمام آسیب های گزارش شده مرتبط با ویپ ناشی از عملکرد نادرست باطری هاست که اگر نکات ایمنی در آنها رعایت می شد این اتفاقات مسلما کمتر رخ می داد.

هزینه استفاده از ویپ به جای سیگار:

یکی از معیارهای مهم در استفاده از سیگارهای الکترونیک یا سیگار، هزینه استفاده از آنها می باشد. هزینه اولیه خرید دستگاه ویپ زیادتر است که اغلب فکر می کنیم گرانتر از سیگار می شود ولی با در نظر گرفتن بازه زمانی ای که از سیگار استفاده می کنیم هزینه خرید ویپ خیلی کمتر است.
برای درآوردن هزینه سیگار به سادگی می توان از آمار و گزارشهای متعددی استفاده کرد به هر حال این هزینه بستگی دارد به مقدار سیگاری که روزانه استفاده می کنید.تحقیقات کنترل سیگار (کنترل،2017) نشان می دهد که میانگین استفاده روزانه سیگار حدود 5 نخ است.

سیگار: هزینه یک بسته 20 عددی سیگار در نیویورک 13 دلار است. فرض می کنیم که 5 بسته در هفته می خریم که هزینه هفتگی آن 65 دلار و هزینه ماهیانه خرید آن 260 دلا و سالیانه 3120 دلار بابت خرید سیگار هزینه می شود.( البته اگر سایر هزینه های بیمه، عوارض بیماری و غیره را در نظر بگیریم چیزی حدود 4368 دلار هزینه در بر دارد).

ویپینگ: برای خرید کیت استارتر سالیانه سیگار الکتریکی شما 50 دلار هزینه می کنید و این گرانترین نوع ویپینگ است و زمانی که مصرف حداکثر شما را در نظر بگیریم هفته ای 15 دلا و ماهیانه 60 دلار و سالیانه 720 دلار هزینه خریدتان در استفاده از ویپینگ می شود.

کدام یک ؟ سیگار یا ویپینگ

بحثی مداوم  روی ویپینگ وجود دارد که آیا ایمن است یا نه؟ گزارشی که توسط وزارت بهداشت انگلیس تهیه شده و توسط انجمن بهداشت عمومی آن کشور منتشر شده، بیان می کند (گروهی از دانشمندان، پژوهشگران و متخصصین بهداشت عمومی) که سیگار الکترونیک حداقل 95 درصد امن تر از سیگار تنباکویی است. این گزارش همچنین نشان می دهد که پتانسیل سیگارهای الکترونیک به عنوان یک روش قابل اعتماد برای ترک سیگار بالا است.

در آمریکا هرچند به سیگارهای الکترونیکی به عنوان یک فرآورده بد از سیگارهای تنباکویی نگاه می کنند، اما انجمن قلب آمریکا موضع نسبتا محتاطانه نسبت به عموم مردم کشور در مورد سیگارهای الکترونیکی اتخاذ کرد. این انجمن در بیانیه 20 صفحه ای که در سال 20144 منتشر شد، پیشنهاد کرد که سیگارهای الکترونیکی از سیگارهای تنباکو خطرات کمتری دارد و ویپینگ می تواند به افراد برای ترک سیگار کمک کند. در اینجا بخشی از این گزارش ذکر می شود: ” سیگار الکترونیکی مضرات چندگانه تنباکو و بیماریهای بالقوه که توسط تنباکو می تواند به وجود آید را ندارند یا در سطح خیلی کمی دارند…. همچنین اگر افراد سیگاری از سیگارهای الکترونیکی به جای تنباکو استفاده کنند، فرصتی برای کاهش صدمات زیست محیطی فراهم می شود.”

خودتان را به اشتباه در مقابل قانون قرار ندهید:

جایی که بحث درباره ویپینگ و سیگار وجود دارد مباحث حقوقی هم سر و کله شان پیدا می شود. کشیدن سیگار از نظر قانونی در فضاهای عمومی ممنوع است، ابتدا در خطوط هوایی بعد در سازمان های دولتی و اکنون تقریبا در داخل خانه ها و فضای بسته ساختمان ها این ممنوعیت وجود دارد.البته بعضی کشور ها شاید محدودیت های کمتری داشته باشند مثلا جای مشخصی در مکان های عمومی برای سیگار کشیدن وجود داشته باشد تا وقتی که شما به خانه برسید سیگار خود را بکشید. به هر حال قوانین مربوطه را در کشور خود برای استفاده از ویپینگ رعایت کنید.

نتیجه گیری

هنگامی که می خواهیم بین سیگار و ویپ مقایسه ای انجام دهیم باید جنبه های مختلفی را در این مقایسه در نظر بگیریم. در نگاهی بزرگ تر، تنها چیزی که روی استفاده از ویپینگ کمی سایه می اندازد و مقاومت ایجاد می کند، اثرات دراز مدت استفاده از آن است که فقط گذشت زمان می تواند آن را حل کند.

جهت خرید ویپ و سیگار الکترونیکی کلیک کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا