دستگاه ویپ و جویس
موضوعات داغ

دستگاه ویپ چیست؟ (vape) – معرفی انواع ویپ و نحوه کار آن ها

دستگاه ویپ چیست ؟ آیا ویپ به ترک سیگار و قلیان کمک می کند ؟ ویپ قلمی چیست ؟ در این مقاله مضرات ویپ و فواید آن را بررسی کرده ایم و در انتها چند دستگاه ویپ مناسب را به شما معرفی می کنیم.

دستگاه ویپ چیست؟ (Vape)

ویپ وسیله‌ای است که در آن مایعی خاص به بخار تبدیل می‌شود و شخص با استنشاق این بخار حس سیگار کشیدن را تجربه می‌کند. به استفاده از این دستگاه «ویپینگ» گفته می‌شود. در واقع هر ویپ به طور کلی از یک مایع برخوردار است که از این مایع به‌واسطه‌ی گرما بخار تولید می‌شود.

دستگاه ویپ شامل چه اجزایی است؟

اکثریت قریب به اتفاق دستگاه‌های ویپ از اجزای زیر برخوردار هستند:

  • مخزن یا تانک
  • مایع ویپ
  • سیم
  • دهانه
  • باتری
  • گرما دهنده

مخزن یا تانک برای نگهداری مایع ویپ است و باتری وظیفه‌ی تأمین انرژی گرما دهنده را بر عهده دارد.

مایع ویپ یا جویس چیست؟

در پاسخ به اینکه جویس چیست باید بگوییم که مایع ویپ یا ایجوس [e-juice | e-liquid] عمدتاً از پلی پروپیلن گلیکول [PG]، گلیسیرین [VG]، آب و طعم‌دهنده‌ تشکیل شده است. در حال حاضر در بازار انواع و اقسام مایع ویپ وجود دارند از میوه‌ای گرفته تا طعمی نزدیک به سیگارهای تنباکویی. گفتنی است که در مایع ویپ هم می‌توان نیکوتین استفاده کرد و هم می‌توان استفاده نکرد؛ هر چند که اکثر مایع‌های ویپ از نیکوتین برخوردار هستند و تعداد افرادی که از مایع ویپ نیکوتین‌دار استفاده می‌کنند بسیار بیش‌تر از افرادی است که گرایش به استفاده از مایع‌های ویپ بدون نیکوتین دارند.

مایع ویپ یا ایجوس چیست؟
نمونه‌ای از مایع ویپ با طعم هندوانه

ویپینگ یا استفاده از ویپ چه حس و حالی دارد؟

برخلاف سیگار کشیدن، ویپینگ احساس سنگینی در گلو و ریه‌ها به وجود نمی‌آورد. به سبب آن که دود این دستگاه نه دود بلکه در واقع بخار است، به‌هنگام استفاده از آن مقداری رطوبت در گلو احساس می‌شود. طعم‌دار بودن دستگاه ویپ نیز یکی دیگر از تمایزات آن از سیگار تنباکویی است. موردی دیگر که موقع ویپینگ احساس خواهید کرد این است که از نوعی عذاب‌وجدان رها خواهید بود، عذاب‌وجدانی ناشی از آزار دیگران با دود سیگار. فرد سیگاری ممکن است مدام خود را سرزنش کند که چرا به‌واسطه‌ی سیگار کشیدن موجب آزار دیگران می‌شود، اما در بخار دستگاه ویپ خبری از آزار دیگران نیست و از این رو خیلی راحت می‌توان حتی در خانه از دستگاه ویپ استفاده کرد.

آیا دستگاه ویپ از سیگار بهتر است؟ علم چه می‌گوید؟

چند نکته:

  • متاسفانه با وجودی که تحقیقات کمی در ارتباط با فواید یا عوارض دستگاه ویپ انجام نشده، هنوز دقیقاً مشخص نیست که دقیقاً ویپ از لحاظ سلامتی چه مقدار ضرر دارد. برخی تحقیقات نشان می‌دهند که استفاده از دستگاه ویپ نسبت به سیگار تا 95 درصد خطرات ناشی از سیگار کشیدن را کاهش می‌دهد، این در حالی است که بعضی تحقیقات دیگر می‌گویند ویپ نیز مضراتی برای بدن دارد و حتی از گازهایی سمی برخوردار است.
  • در میان این همه تحقیقی که انجام می‌شود بایستی در نظر داشت که شرکت‌های تولید سیگار در سطح جهان با افزایش روزافزون استفاده از دستگاه‌های ویپ نگران سود خود شده‌اند و از هر راهی استفاده می‌کنند تا تمایل مردم به استفاده از دستگاه‌های ویپ را کاهش دهند و خلاصه کاری کنند که مردم باری دیگر به استفاده از سیگارهای آن‌ها برگردند و پول‌شان را در جیب آن‌ها بریزند. بنابراین هیچ احتمال آن کم نیست که شایعاتی که پیرامون مضر بودن ویپ وجود دارد عمدتاً ناشی از تبلیغات همین شرکت‌های دخانیات باشد.
  • نکته‌ی دیگر آن که پروپیلن گلیکول و گلیسیرین که در مایع ویپ مورد استفاده قرار می‌گیرند هر دو از سازمان غذا و داروی آمریکا [FDA] تاییدیه دریافت کرده‌اند و هر یک به‌تنهایی ضرر خاصی برای بدن ندارند.
  • استفاده از دستگاه ویپ نسبت به سیگار تنباکویی مقرون‌به‌صرفه‌تر است. یک بار یک دستگاه خریداری می‌شود و فقط برای آن نیاز است که هر از گاهی ایجوس تهیه شود. اما سیگار باید هر چند وقت یک بار خریداری شود و بدیهی است که از لحاظ مالی وضعیت به سود ویپ یا سیگار الکترونیکی است.
  • استفاده از ویپ، موجب بوی بد بدن نمی‌شود و این در حالی است که عمدتاً استعمال سیگار همراه است با بوی بد سیگار از دهان و بدن. این نکته را نیز می‌توان یکی از مزایای ویپینگ به شمار آورد.

آیا استفاده از دستگاه ویپ برای ترک سیگار مفید است؟

از بین سیگار الکترونیکی و سیگار تنباکویی بهتر است از سیگار الکترونیکی استفاده کنید، چرا که استفاده از آن برای ترک سیگار مفید است. تحقیقات زیادی در زمینه‌ی نقش ویپ در ترک سیگار انجام شده‌اند و بسیاری از آن‌ها نشان می‌دهند که استفاده از ویپ در ترک سیگار مفید است، هر چند که تحقیقات کمی نیز نشان می‌دهند که هیچ فایده‌ای برای ترک سیگار ندارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که بسیاری باور دارند که استفاده از ویپ بهترین راه برای ترک سیگار نیست. اما به هر حال استفاده از آن به نسبت استفاده از سیگار تنباکویی می‌تواند گام‌هایی رو به جلو برای ترک سیگار باشد؛ خصوصاً اگر از ایجوس‌های دارای نیکوتین بسیار کم یا بدون نیکوتین استفاده شود.

آیا استفاده از دستگاه ویپ برای ترک سیگار مفید است؟

نکاتی برای استفاده از ویپ

  • حتماً از فروشگاه‌های معتبر نسبت به خرید دستگاه ویپ اقدام کنید. فروشگاه‌های نامعتبر زیادی وجود دارند که دستگاه‌های ویپ تقلبی می‌فروشند و استفاده از این دستگاه‌های تقلبی چه بسا ضرری بیش‌تر از کشیدن سیگار داشته باشد.
  • سعی کنید تا جای امکان از ایجوس‌هایی که نیکوتین بسیار کمی دارند استفاده کنید. البته اگر از مایع ویپ بدون نیکوتین استفاده کنید که عالی است.
  • بهتر است تا جای امکان دفعات استفاده از ویپ در طی روز زیاد نباشد. بالأخره حتی اگر ویپ 95 درصد کمتر از سیگار ضرر داشته باشد، باز هم برای سلامت بدن بهتر است که کم‌تر از ویپ استفاده شود.
  • اجازه ندهید باتری دستگاه کاملاً تخلیه شود. بهتر است هر وقت میزان باتری به 40 یا 30 رسید نسبت به شارژ آن اقدام کنید.
  • اگر تا کنون سیگار نکشیده‌اید بهتر است اصلاً سمت ویپ هم نروید. به هر حال اکثر ایجوس‌های ویپ‌ها از نیکوتین برخوردار هستند و نیکوتین نیز ماده‌ای اعتیادآور است. اما اگر سیگاری بوده‌اید یا هستید بهتر است از ویپ استفاده کنید، چون لااقل یک قدم از قبل برای ترک سیگار جلوتر هستید و هم آن که به احتمال زیاد عوارض ویپ بسیار کمتر از سیگار است.

انواع دستگاه ویپ شامل نمونه ها و دستگاه های مختلفی می شوند. ویپ پاد، ویپ قلمی ، سیگار الکترونیکی و … از جمله این موارد هستند. شما برای شروع ویپنگ به دو چیز نیاز دارید. یک دستگاه ویپ و یک جویس ! با داشتن این دو مورد می توانید بسته به نوع دستگاه و جویسی که دارید، تجربه های متفاوتی را از ویپینگ داشته باشید. در این مطلب شما با انواع مختلف این دستگاه آشنا خواهید شد تا بتوانید بهترین مورد را برای خود انتخاب و خریداری کنید.

انواع دستگاه ویپ
نکاتی برای استفاده از ویپ

انواع دستگاه ویپ برای تازه کارها!

هرچقدر که ویپ ساده تر باشد و کاربری بی دردسر تری داشته باشد، شانس جذب و موفقیت یک کاربر تازه کار بیشتر خواهد بود. افرادی تازه کار یا به تازگی شروع به ویپینگ کرده اند و یا با هدف ترک سیگار به سمت دستگاه ویپ آمده اند. با توجه به سخت بودن ترک سیگار، دستگاه ویپ را می توان یک جایگزین خوب و ایده آل برای آن دانست و ترک سیگار با دستگاه ویپ یکی از روش های خوب به حساب می آید. در زیر دستگاه هایی که مناسب تازه کارها هستند را معرفی خواهیم کرد:

سیگار الکترونیکی (E-cigarettes)

سیگار الکتریکی (E-cigarettes)
سیگار الکترونیکی (E-cigarettes)

در حالی که همه ویپ ها را می توان سیگار الکترونیکی در نظر گرفت اما این اصطلاح بیشتر برای دستگاه هایی با ظاهری کاملا مشابه سیگار به کار می رود. سیگارهای الکترونیکی ساده ترین ویپ هایی هستند که ساخته شده اند و در دو نوع یک تکه و دو تکه ساخته می شوند. مدل های یک تکه ای معمولا قابلیت تعویض کارتریج را ندارند و پس از آن که کارتریج از بین برود، دیگر قابل تمدید و استفاده مجدد نخواهند بود. دستگاه های دو تکه اما قابلیت تعویض کارتریج را دارند و می توانید هر زمان که نیاز باشد آن را تعویض کنید و به استفاده از همان دستگاه ادامه دهید. ویژگی های اصلی این نوع ویپ را در زیر بیان کرده ایم:

  • کوچک بودن و حمل راحت
  • مناسب برای ویپینگ پنهانی!
  • مقرون به صرفه
  • سهولت در استفاده

ویپ های پاد (Pod vapes)

ویپ های پاد (Pod vapes)
ویپ های پاد (Pod vapes)

این نوع را می توان آخرین نوع دستگاهی که به بازار عرضه شده است در نظر گرفت و البته در دسترس ترین و یکی از پر طرفدارترین ویپ ها نیز هست! پاد ویپ ها دستگاه هایی دو تکه ای هستند که یک تکه باتری است و تکه دیگر قلم ویپ که قابل تعویض نیز هست. این نوع از انواع دستگاه ویپ کاملا مقرون به صرفه است و البته که کارایی بالایی هم دارد. از آن ها می توان برای نمک نیکوتین مایع ( nicotine salt ) هم استفاده کرد. از نمک نیکوتین برای تولید نیکوتین بیشتر توسط دستگاه استفاده می شود تا افرادی که به نیکوتین بالایی نیاز دارند از این طریق به خواسته خود برسند.

ویژگی های اصلی:

  • کاربری بسیار ساده و آسان
  • کاربردی و توانمند
  • قابل تعویض بودن پاد
  • مناسب برای ویپینگ پنهانی!

ویپ های قلمی (Vape pens)

ویپ های قلمی (Vape pens)
ویپ های قلمی (Vape pens)

ویپ های قلمی را می توان نسخه تکامل یافته ی سیگارهای الکترونیکی دانست ! در حالی که امکانات و توانایی بیشتری در آن ها به کار گرفته شده است، به خوبی فشرده شده اند تا ابعاد کمی داشته باشند و در دست جا بشوند. این دستگاه ها معمولا شامل دو بخش هستند: باتری و مخزن. اندازه مخرن در نمونه های مختلف تفاوت دارد. این ویپ ها دارای باتری داخلی هستند و به دلیل اندازه کوچکی که دارند، ظرفیت باتری ها نیز کم و محدود می باشد.

ویژگی های اصلی:

  • کارایی و کیفیت بیشتر نسبت به سیگارهای الکترونیکی
  • عمر باتری بیشتر
  • امکان تعویض کویل و کارتریج
  • سهولت در استفاده

انواع دستگاه ویپ برای با تجربه ها !

وقتی که شما شروع به ویپینگ کنید بعد از مدتی ممکن است بخواهید دستگاه بهتر و قوی تری خریداری کنید تا تجربیات پررنگ تری داشته باشید. برای این منظور دستگاه هایی با توان بیشتر از ویپ های ساده هستند که ما در این بخش می خواهیم آن ها را به شما معرفی کنیم:

ویپ های مدل جعبه ای (Box mod starter kits)

ویپ های مدل جعبه ای (Box mod starter kits)
انواع دستگاه ویپ برای با تجربه ها!

ویپ های جعبه ای دارای حجم و ظرفیت بیشتری هستند و قدرت بیشتری را هم ارائه می دهند. معمولا هرچه اندازه یک ویپ بزرگتر باشد، عملکرد بهتر و عمر باتری طولانی تری خواهد داشت و همین موارد می تواند برتری کامل این دستگاه ها را نسبت به ویپ های ساده نشان دهد. اکثر ویپ های جعبه ای امکان تنظیم ولتاژ و دما را دارند. تانک های موجود در این ویپ ها می توانند دهان به ریه و یا مستقیم به ریه باشند که در هر دستگاه متفاوت است. به طور کلی ویژگی های اصلی این نوع را می توان موارد زیر دانست:

  • امکانات و گزینه های زیاد
  • عملکرد و کارایی بالا
  • ظرفیت و طول عمر بالای باتری
  • قابلیت استفاده از تانک های دیگر

انواع دستگاه ویپ برای افراد حرفه ای

افراد زیادی هستند که مدت زمان زیادی از دستگاه ویپ استفاده کرده اند و از این استفاده لذت می برند. این افراد مسلما علاقه زیادی خواهند داشت تا یک ویپ قوی، با امکانات و کیفیت بالا داشته باشند تا ویپینگ را کامل تر و لذت بخش تر انجام دهند. در چنین دستگاه هایی امکان تنظیم ولتاژ، تنظیم دما، کویل های چندگانه و باتری های قوی و ایمن به کار می روند تا هیچگونه کمبودی را در ویپینگ احساس نکنید! در ادامه دو دستگاه ویپ حرفه ای را به شما معرفی می کنیم:

ویپ جعبه ای با قدرت و توان بالا (High wattage box mod starter kits)

ویپ جعبه ای با قدرت و توان بالا (High wattage box mod starter kits)
ویپ جعبه ای با قدرت و توان بالا (High wattage box mod starter kits)

عموما ویپ های جعبه ای دارای قدرت بالایی هستند اما این نوع از آن ها دارای باتری های بیشتر و قوی تری هستند که توان بسیار بالایی را در اختیار کاربر قرار می دهند. به طور معمول این ویپ ها همراه با تانک ها و کویل های قابل تعویض و چندگانه همراه هستند تا انواع مختلفی از ویپینگ توسط آن ها انجام شود. در یک بیان کلی می توان این نوع از انواع دستگاه ویپ را یکی از کامل ترین ها توصیف کرد.

ویژگی های اصلی:

  • انواع مختلف
  • عملکرد بسیار قوی
  • قابلیت های متنوع
  • تانک قابل تعویض
  • تعداد باتری بیشتر = طول عمر بیشتر باتری

squonk تنظیم شده (Regulated squonk starter kits)

squonk تنظیم شده (Regulated squonk starter kits)
squonk تنظیم شده (Regulated squonk starter kits)

این دستگاه ها به نوعی پیشرفته ترین و بهترین ویپ های موجود در بازار هستند. در این نوع از ویپ ها یک روش کاملا کاربردی برای تغذیه اتومایزر استفاده می شود تا کارایی بهتری را از آن ببینیم. یک مخزن کوچک و فشرده به اتومایزر متصل است تا جویس را به آن منتقل کند و این موضوع منجر به ارائه کیفیت بالا و همچنین حجم دود بیشتری خواهد شد. در این ویپ ها به دلیل فضایی که توسط مخزن گرفته می شود، استفاده از باتری های چندگانه کمی دشوار خواهد بود و اکثرا دارای یک باتری قوی هستند. مدل های دارای دو باتری نیز ساخته شده اند که اخیرا مورد استقبال بیشتری قرار گرفته اند!

کدام دستگاه ویپ برای شما مناسب است؟

همانطور که با مطالعه این مقاله متوجه شدید، انواع مختلفی ویپ وجود دارند که هرکدام دارای ویژگی و عملکرد خاصی هستند. شما با توجه به سطح و نیازی که دارید می توانید یک ویپ مناسب برای خودتان تهیه کنید و مورد استفاده قرار دهید. به عنوان پیشنهاد می توانیم بگوییم که اگر قبلا از ویپ استفاده نکرده اید و یا به منظور ترک سیگار می خواهید این دستگاه ها را بخرید، بهتر است به سراغ ویپ های ساده و مناسب برای تازه کارها بروید. در صورتی که تجربه استفاده از ویپ را دارید و می خواهید به شکل جدی تر و کامل تری ویپینگ را انجام دهید، دستگاه های پیشرفته و حرفه ای برای شما مناسب خواهند بود. در صورتی که می توانید مقدار بیشتری هزینه کنید، ویپ های پیشرفته و با امکانات زیاد، کارایی بهتری دارند اما اگر می خواهید هزینه کمتری را متحمل شوید، ویپ های متوسط با ظرفیت و قدرت بالا نیز کاملا شما را راضی خواهند کرد.

منبع : vaping360

جهت خرید ویپ می توانید از صفحه مربوط به دستگاه ویپ در سایت نشت آپ بازدید کنید و محصول دلخواهتان را بخرید.

برخی از بهترین ویپ ها در بازار ایران

فروشگاه نشت آپ به‌عنوان فروشگاهی معتبر در زمینه‌ی فروش دستگاه ویپ، انواع و اقسام دستگاه ویپ، مایع ویپ و لوازم جانبی آن‌ها را با ضمانت اصالت کالا و با کم‌ترین قیمت عرضه می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که در صورت قصد خرید ویپ را دارید ، از محصولات فروشگاه نشت آپ استفاده کنید. با نگاهی به میزان فروش نشت آپ و همچنین معتبر بودن برند ویپ‌ها، به این نتیجه رسیده‌ایم که ویپ‌های زیر نسبت به سایر انواع ویپ گزینه‌هایی بهتر برای خرید هستند:

1- دستگاه ویپ Eleaf iJust S

ویپ قلمی ijust s
ویپ قلمی ijust s

خرید این محصول

یکی از پرفروش‌ترین محصولات فروشگاه نشت آپ همین محصول است. این محصول یکی از بهترین و ظریف‌ترین محصولات کمپانی Eleaf است و با توجه به قیمت بسیار پایین‌اش می‌تواند گزینه‌ای عالی برای کسانی باشد که نمی‌خواهند برای خرید ویپ پول زیادی هزینه کنند.

اما در درون جعبه‌ی این محصول می‌توانید موارد متفاوتی را نظیر باتری و اتومایزر این محصول را مشاهده کنید. سپس به کابل میکرو یو‌اس‌بی برخورد خواهید کرد و کویل EC نیز 0.5 نیز برای جایگزین کردن کویل اصلی گنجانده شده که میزان ولتاژ 30 الی 100 را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. از دیگر قطعات موجود در درون جبعه‌ی این محصول می‌توان به موارد دیگری نظیر درب کویل ضد زنگ 0.18 اهمی با میزان ولتاژ 50 تا 80 ولتی اشاره کرد. در نهایت، دفترچه‌ی راهنما نیز در درون جعبه‌ی این محصول گنجانده شده است.

2- دستگاه ویپ Vaporesso Swag

دستگاه ویپ Vaporesso Swag

خرید این محصول

طراحی این محصول فوق‌العاده است و البته نسبت به محصول قبل قیمتی بسیار بیش‌تر دارد. این محصول یکی از بهترین محصول‌های کمپانی Vaporesso است و اگر با برندها و کمپانی‌های تولیدکننده‌ی ویپ آشنا باشید می‌دانید که Vaporesso در زمره‌ی حرفه‌ای‌تری و بهترین‌های این برندها قرار دارد. در Vaporesso Swag امکان تغییر دما و تغییر قدرت – از 5 تا 80 وات – وجود دارد. همچنین اگر برای ای دستگاه باتری 18650 تهیه کنید می‌توانید با یک بار شارژ برای مدتی طولانی از آن استفاده کنید و مجبور به آن نباشید که زود به زود دستگاه را به شارژ بزنید.

3- دستگاه ویپ SMOK مدل G Priv 2 Luxe

دستگاه ویپ SMOK مدل G Priv 2 Luxe
دستگاه ویپ SMOK مدل G Priv 2 Luxe

خرید این محصول

دستگاه‌ های ویپ با نمایشگر لمسی معمولا محبوبیت زیادی بین کاربران ویپ دارند. اما وقتی صحبت از صفحه نمایشگر لمسی می‌شود، معمولا برند و Smok و مدل G Priv سریعا در جلوی چشمان ما قرار می‌گیرند. نسخه‌ی لوکس جدید این محصول تحت عنوان G Priv 2 Luxe را می‌توان زیباترین دستگاه ویپ این برند دانست. این مدل از لحاظ سخت افزاری تفاوت آن‌چنانی با نسخه‌ی عادی ندارد اما مخزن TFV12 Prince این دستگاه، آن را از محصولات مشابه خود متمایز کرده است. ولی در کلیت امر و با برآیند ویژگی‌های این محصول و البته با در نظر داشتن قیمت پایین آن می‌توانیم آن را در زمره‌ی بهترین ویپ ها بدانیم.

سخن آخر

در این مقاله به همراه یک‌دیگر مروری بر دستگاه ویپ داشتیم. به همراه یکدیگر دیدیم که ویپ چیست و چه اجزایی دارد و به چه صورت کار می‌کند. پس از آن نگاهی کلی به فواید و عوارض ویپ داشتیم و در آخر نیز 4 مورد از بهترین ویپ ها معرفی شدند.

به یاد داشته باشید که خرید ویپ باید از یک فروشگاه معتبر انجام شود، در غیر این صورت احتمال آن که یک ویپ تقلبی تهیه کنید و خود را در معرض مضرات استفاده از آن قرار دهید زیاد خواهد بود. فروشگاه نشت آپ ارائه‌دهنده‌ی انواع ویپ و لوازم جانبی آن‌ها آماده‌ی دریافت سفارش‌های خرید شماست تا در کم‌ترین زمان آن‌ها را به دست شما برساند.

نوشته های مشابه

‫7 دیدگاه ها

    1. آب بریزین توش تمام دستگاه هاش میسوز جویس مقدار کم‌ میتونید با ۲۵ هزار تومن تهیه کنید

  1. با سلام و ممنون از توضیحاتتون ولی متاسفانه من چیز زیادی متوجه نشدم.
    من به تازگی ویپ جن وپورستو خریداری کردم که واتش رو روی ۲۸ تنظیم میکنم و اگه بالاتر بگذارم اصلا نمیشه کام گرفت چون انگار گلوتو میزنه.پس اینکه ۲۲۰ وات میتونه توان داشته باشه چه کارایی داره؟!شاید من کویل مناسب تهیه نکردم یا جویسم اشتباه هست؟!!
    فرق کویل ها با هم چیه یعنی چه تفاوتی در کشیدن میگذاره.
    ممنون میشم ۱کم اطلاعات بیشتر بدین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا